Hopp til innhold

Taxisjåførene får ingen hjelp av Solvik-Olsen

Samferdselsministeren fastslår at Avinor har rett til å utestenge taxisjåfører fra flyplassene. Norges Taxiforbund raser.

Taxiar på Flesland

MÅ SIGNERE: Taxisjåfører som skal hente flyplasspassasjerer må signere en avtale med Avinor. Avtalen gir Avinor rett til å utestenge sjåførene, for eksempel hvis de krangler.

Foto: Ole Andre Lagmanndokk / NRK

– Avinor har ansvar for å vurdere hvilke tiltak som er nødvendig å gjennomføre på de enkelte lufthavnene, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Stortinget.

I november fortalte NRK at Avinor tvinger taxisjåfører til å signere en avtale for å få lov til å hente passasjerer på flyplassene i Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Avinor stiller med taxidepoter og trafikkstyringssystemer, og krever til gjengjeld bompenger fra taxiselskapene.

Hva blir det neste? At vi må betale for å hente passasjerer på sykehus, kaier og jernbanestasjoner?

Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund

EuroPark er hyret inn til å drifte den nye ordningen. Hvis taxisjåførene bryter reglene, blir de utestengt. Det blir de også hvis de ikke signerer avtalen.

Venterommet taxidepotet Flesland

DETTE FÅR DE FOR BOMPENGENE: På Flesland i Bergen tilbyr Avinor dette depotbygget, med venterom, toalett, gratis WiFi og kaffeautomat. Der kan sjåførene vente på tur for å hente passasjerer utenfor flyplassutgangen, mens «taxiverter» fra EuroPark tar seg av turtildelingen.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Brukerne skal betale

Norges Taxiforbund protesterer heftig. De har hyret inn advokat, som mener avtalen er ulovlig, og klaget til departementet.

Men lite tyder på at de får gehør. Samferdselsministeren påpeker at det er innført taxisystemer på flyplassene i Oslo, Trondheim, Bodø og Tromsø, og at Stortinget har lagt til grunn at Avinor skal være selvfinansierende.

– Det er derfor etablert praksis at kostnader ved taxisystemer finansieres ved avtaler med brukerne om å betale et vederlag, sier Solvik-Olsen.

Han understreker at Avinor ikke skal tjene penger på ordningen, og viser til at prinsippene for taxivirksomhet ved flyplassene ble avklart i brev til taxiforbundet i 2006.

Ketil Solvik-Olsen

INGEN HJELPENDE HÅND: – Avinor har ansvar for å tilrettelegge for en effektiv og sikker trafikkavvikling for taxi og annen kollektivtransport ved lufthavnene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Jane Rasmussen / NRK

– Veldig dyr ordning

Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås, som etter NRKs oppslag ba Solvik-Olsen svare Stortinget på om han støttet Avinors strategi, er ikke fornøyd med responsen.

– Vi synes det er synd han ikke vil svare på kritikken taxinæringen har reist, sier Nordås.

Taxiforbundet har ikke fått svar på sitt brev til departementet, men opplever Solvik-Olsens redegjørelse for Stortinget som nedslående.

De frykter stadig økende bompenger for å få komme inn til flyplassene.

– Prinsippene fra 2006 er greie, men Avinor etablerer nå en veldig dyr ordning der vi må betale for veldig mange årsverk, sier Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund.

Arne Halvorsen

VARSLER RETTSSAK: Taxiforbundet reagerer på flere ting med ordningen, blant annet at EuroPark skal drive turtildeling etter kriterier taxiforbundet mener bryter med internasjonale konvensjoner i næringen. – Hvis vi ikke får en akseptabel løsning, vil vi vurdere rettslige skritt, sier Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Uakseptabelt fra et statlig selskap

Han hevder taxinæringen har kommet med flere forslag som kunne gjøre ordningen rimeligere, men at disse ble forkastet av Avinor.

– Jeg synes dette er en uakseptabel fremgangsmåte fra et statlig selskap. Vi reagerer også på sanksjonssystemet, og på at EuroPark skal styre taxitildelingen, samtidig som de kan tjene penger på parkeringsplasser som blir frigjort fordi taxiene flyttes til depot, sier Halvorsen.

Halvorsen sier taxiforbundet vil vurdere rettslige skritt hvis saken ikke får en løsning de kan akseptere.

– Jeg frykter det prinsipielle i dette. Hvis Avinor får lov til å gjøre dette, hva blir det neste? At vi må betale for å hente passasjerer på sykehus, kaier og jernbanestasjoner, spør Halvorsen.

BAKGRUNN: Avinor gir parkeringsselskap makt til å utestenge taxisjåfører