– Avinor har ansvar for å vurdere hvilke tiltak som er nødvendig å gjennomføre på de enkelte lufthavnene, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Stortinget.
I november fortalte NRK at Avinor tvinger taxisjåfører til å signere en avtale for å få lov til å hente passasjerer på flyplassene i Bergen, Stavanger og Kristiansand.
Avinor stiller med taxidepoter og trafikkstyringssystemer, og krever til gjengjeld bompenger fra taxiselskapene.
EuroPark er hyret inn til å drifte den nye ordningen. Hvis taxisjåførene bryter reglene, blir de utestengt. Det blir de også hvis de ikke signerer avtalen.
– Brukerne skal betale
Norges Taxiforbund protesterer heftig. De har hyret inn advokat, som mener avtalen er ulovlig, og klaget til departementet.
Men lite tyder på at de får gehør. Samferdselsministeren påpeker at det er innført taxisystemer på flyplassene i Oslo, Trondheim, Bodø og Tromsø, og at Stortinget har lagt til grunn at Avinor skal være selvfinansierende.
– Det er derfor etablert praksis at kostnader ved taxisystemer finansieres ved avtaler med brukerne om å betale et vederlag, sier Solvik-Olsen.
Han understreker at Avinor ikke skal tjene penger på ordningen, og viser til at prinsippene for taxivirksomhet ved flyplassene ble avklart i brev til taxiforbundet i 2006.
– Veldig dyr ordning
Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås, som etter NRKs oppslag ba Solvik-Olsen svare Stortinget på om han støttet Avinors strategi, er ikke fornøyd med responsen.
– Vi synes det er synd han ikke vil svare på kritikken taxinæringen har reist, sier Nordås.
Taxiforbundet har ikke fått svar på sitt brev til departementet, men opplever Solvik-Olsens redegjørelse for Stortinget som nedslående.
De frykter stadig økende bompenger for å få komme inn til flyplassene.
– Prinsippene fra 2006 er greie, men Avinor etablerer nå en veldig dyr ordning der vi må betale for veldig mange årsverk, sier Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund.
– Uakseptabelt fra et statlig selskap
Han hevder taxinæringen har kommet med flere forslag som kunne gjøre ordningen rimeligere, men at disse ble forkastet av Avinor.
– Jeg synes dette er en uakseptabel fremgangsmåte fra et statlig selskap. Vi reagerer også på sanksjonssystemet, og på at EuroPark skal styre taxitildelingen, samtidig som de kan tjene penger på parkeringsplasser som blir frigjort fordi taxiene flyttes til depot, sier Halvorsen.
Halvorsen sier taxiforbundet vil vurdere rettslige skritt hvis saken ikke får en løsning de kan akseptere.
– Jeg frykter det prinsipielle i dette. Hvis Avinor får lov til å gjøre dette, hva blir det neste? At vi må betale for å hente passasjerer på sykehus, kaier og jernbanestasjoner, spør Halvorsen.
BAKGRUNN: