Synnøve (25) vil ha Bybanen langs Bryggen: – Nå må de lande på en løsning snart

Kun tre partier med totalt 18,5 prosent oppslutning ved forrige valg, ønsker egentlig at Bybanen skal gå over Bryggen. Likevel ble denne traséen valgt i bystyret. Nå er saken igjen den mest betente i bergenspolitikken.

Synnøve Søvik Myklebust på Bryggen. Her vil hun ha bybane

BRYGGEN: Synnøve Søvik Myklebust (25) mener Bybanen bør legges langs Bryggen. Da blir det også sykkelvei i begge retninger her. Den betente saken kan avgjøre hvem som får styre Bergen de neste fire årene.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Ved siden av bilveien som snirkler seg forbi verdensarvstedet Bryggen i Bergen, kommer Synnøve Søvik Myklebust (25) på en bysykkel.

Hun er en av dem som mener Bybanen bør gå forbi her.

– Det er jo bedre med Bybanen enn med biler. Det er mindre støy, sier hun.

Spørsmålet om hvor Bybanen mot Åsane skal gå, har ridd bergenspolitikken som en mare i årevis. Kampen står om hvorvidt Bybanen skal gå langs Bryggen, om den skal legges i tunnel eller om hele traséen skal droppes.

– Det er alltid bra å diskutere litt, men de må jo lande på en løsning snart, sier Myklebust.

Men det er ikke bare politikerne som ikke blir enige om saken. Også blant potensielle velgere på Bryggen, er meningene delte.

– Det ødelegger en kulturarv. Vi har en fantastisk brygge, og alle er enige om at vi ikke bør ha biler her. Men en bybane vil også ødelegge Bryggen, sier Ole-Christian Fotland.

– Men vil du ha nok en omkamp om denne saken?

– Jeg er glad for at det blir en omkamp, for jeg mener konklusjonen de har kommet til er fullstendig feil, sier han.

De siste årene har det kommet en rekke forslag til tunneltraséer:

Laster Giphy-innhold

Rabalder og interne maktkamper

Saken har vært en kilde til konflikt i bergenspolitikken i årevis. Og de hardeste kampene har trolig skjedd innad i partiene.

– Det vil bli vakkert med bane her, sa daværende byrådsleder Monica Mæland (H) til Bergensavisen sommeren 2012.

Et av hennes siste ønsker etter mange års arbeid med Bybanen, var at traseen til Åsane skulle gå langs Bryggen.

"Mot Vågen", vinnarutkast arkitektkonkonkurranse Bergen

SLIK KAN BRYGGEN BLI: Skissen viser vinnerutkastet til en arkitektkonkurranse fra tidligere i år. Den viser hvordan Bybanen langs Bryggen kan bli seende ut.

Foto: Asplan Viak m.fl.

Året etter ble hun hentet til Oslo for å bli en del av Erna Solbergs regjering. Da eksploderte det hjemme i Bergen.

Siden den gang har det vært tårevåte møter. Byråder har gått av. Det har vært interne opprør i både Høyre og Ap.

Etter valget for fire år siden, snudde Ap tvert om i byrådsforhandlinger med Venstre og KrF. Mange velgere følte seg dolket i ryggen.

Og selv om det snart er tre år siden saken ble vedtatt i bystyret, har dette blitt den mest betente saken i bergenspolitikken for andre kommunevalg på rad.

Høyre-opprøret

Men det skulle egentlig vært en enkel sak.

I 2013 trodde «alle» at Høyre var enig med sin tidligere byrådsleder i at Bybanen burde gå langs Bryggen. Men under et møte i Høyres bystyregruppe viste det seg at det hadde murret blant partimedlemmene.

Anført av nåværende stortingsrepresentant Peter Christian Frølich, kuppet motstanderne møtet og skaffet et solid flertall i partiet for at bybanen burde gå i tunnel.

Den nyvalgte byrådslederen Ragnhild Stolt-Nielsen stormet rasende ut av møtet.

Trude Drevland og Peter Christian Frølich

VAR UENIGE: Daværende ordfører Trude Drevland og Peter Christian Frølich stod på hver sin side internt i Høyre. Men våren 2014 ble de enige.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Byutviklingsbyråd gikk av i protest

Også Arbeiderpartiet holdt «Ingen Bybane langs Bryggen»-fanen høyt. Dermed burde alt ligge til rette for et bredt flertall for en tunnelløsning.

Men trasévalget ble ikke vedtatt med det første. Innad i det borgerlige byrådet var Høyre og Frp enige. KrF murret.

Våren 2014 ble det stadige utsettelser.

Først i mai 2014 ble det klart at det var et flertall blant partiene i bystyret om at Bybanen skulle gå inn i en tunnel ved Kjøttbasaren nedenfor Fløibanestasjonen i Bergen sentrum. Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) valgte å gå av i protest.

10. juni samme år ble en uvanlig konstellasjon bestående av bystyremedlemmer fra Ap, Høyre og Frp enige om at tunnelen skulle gå inn ved Kjøttbasaren.

Men avtalen varte ikke lenge. Høyre hadde allerede en avtale med sine byrådspartnere i KrF, og dagen etter bestemte Høyre sin byrådsgruppe at de ville holde seg til avtalen med KrF.

Partimedlemmene ble imidlertid fristilt til å stemme etter eget ønske da saken skulle opp i bystyret.

Filip Rygg og Ragnhild Stolt-Nielsen

GIKK I PROTEST: Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) gikk av i protest. Han ønsket at Bybanen skulle gå langs Bryggen.

Foto: Jørgen Eide

Enighet om et umulig alternativ

17. juni 2014 ble bybanetunnel ved Kjøttbasaren vedtatt i bystyret med 34 av 67 stemmer, altså knappest mulig margin. Samtidig ble det vedtatt at Bryggen skulle bli både bil- og banefri.

Opposisjonen kalte det en nasjonal skandale. Bystyret hadde nemlig vedtatt en tunnel som trolig var umulig å få til.

Samme kveld trakk hele KrF seg fra byrådssamarbeidet med Høyre og Frp.

Men arbeidet med Bybanen til Åsane stanset raskt opp igjen. Høsten samme året ble det kjent at Riksantikvaren slaktet vedtaket om å legge Bybanen i tunnel ved Kjøttbasaren.

– Å legge tunnelinnslag her vil føre til at man mister verdensarvstatus. Det kan verken Bergen eller Norge risikere, sa daværende riksantikvar Jørn Holme.

På grunn av usikkerheten rundt tunnelalternativet, ble det bestemt at traseen til Fyllingsdalen skulle bygges først.

Bybanen over Bryggen

INDREFILETEN I BERGEN: Bryggen i Bergen står på Unescos verdensarvliste. Mange frykter Bybanen vil ødelegge denne statusen.

Foto: Nils Eivind Horneland / Illustrasjon

Arbeiderpartiets snuoperasjon

Bryggen-krangelen var en av grunnene til at Høyre lå med brukket rygg ved kommunevalget i 2015.

Samtidig gjorde Arbeiderpartiet det veldig bra. De gikk til valg på at Bybanen skulle gå i tunnel, og fikk sitt beste resultat i Bergen på 48 år.

Men det tok ikke lang tid før mange velgere, og en del Ap-politikere, ble skuffet.

I forhandlingene om byrådssamarbeid med Venstre og KrF, måtte de gi tapt i Bybane-kampen. De nye partnerne ble enige om å legge Bybanen langs Bryggen.

– I den saken har vi ikke fått det som vi ønsket. Men nå har det vært så mye rot og kaos i Bergens-politikken i flere år. Det skyldes ikke minst den saken. Nå er det viktig at Bergen kommer seg videre og begynner å ta beslutninger igjen, sa den nye byrådslederen Harald Schjelderup (Ap).

20. april 2016 vedtok bystyret i Bergen at Bybanen skulle gå langs Bryggen.

Dette tvitret Harald Schjelderup (Ap) i 2014:

Laster Twitter-innhold

Året etter tapte de kampen i byrådsforhandlinger.

– Historisk feilgrep

Men Bergen kom seg ikke videre. Tre år etter vedtaket, er traseen fremdeles i spill.

Denne gangen står Høyre og Arbeiderpartiet steilt imot hverandre. Det nye byrådet vil etter all sannsynlighet ledes av enten Harald Victor Hove (H) eller Roger Valhammer (Ap).

– Det vil være et historisk feilgrep om Bybanen går langs Bryggen, sier Hove.

Harald Victor Hove

MOT: Harald Victor Hove (H) sier det vil være et historisk feilgrep å legge Bybanen langs Bryggen.

Foto: Simon S. Brandseth / NRK

Høyre mener kommunevalget i år er en folkeavstemning om denne saken.

– Det er en folkeavstemning om hvorvidt Bybanen skal gå langs Bryggen med Arbeiderpartiet og deres kamerater, eller om du skal si nei, som er Høyres standpunkt, sier Hove.

Valhammer sier en omkamp om trasévalget i realiteten betyr at Bybanen til Åsane ikke blir bygget.

Byråd Roger Valhammer (Ap) i Bergen

FOR: Roger Valhammer (Ap) sier en omkamp om traséen i realiteten vil bety at Bybanen mot Åsane ikke blir bygget.

Foto: Simon S. Brandseth / NRK

– Vi ønsker ikke en omkamp på bystyrets vedtak fra 2016. Det vil føre til mange års utsettelse, men også tilsi to milliarder i økte bompenger, som en ny trasé vil koste, sier han.

– Men dere var for tunnel tidligere. Hvorfor har dere endret ståsted?

– Vi tapte forhandlingene om dette etter forrige valg. Det har vi vært åpen om i fire år. Men bystyret vedtok dette i 2016, og vi har ikke tatt stilling til dette spørsmålet på nytt. Høyre rotet det til sist, og de kommer til å rote det til igjen, sier han.