Hopp til innhold

SV vil stoppe fergefri E39

– Miljøet er viktigst. Da kan vi ikke legge til rette for stadig mer bilkjøring, sier Audun Lysbakken. Lederne i opposisjonen rister på hodet over utspillet.

Regjeringspartiet vil heller prioritere utbedring av dårlige veier i distriktet.

VIL STOPPE GIGANTPROSJEKT: SV-leder Audun Lysbakken mener fergefri bilvei mellom Bergen og Stavanger er i strid med klimagassforliket.

SV-lederen kom med uttalelsene på en nyttårskonferanse i regi av Hordaland fylkeskommune torsdag, hvor også partilederne Erna Solberg (H) og Knut Arild Hareide (Krf) deltok.

Høyre-leder Erna Solberg

GIR GASS PÅ E39: Høyre-leder Erna Solberg mener Lysbakken tar feil.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Lysbakken benyttet anledningen til å kritisere opposisjonspolitikerne for å love for mye, og mer enn antyder at en borgerlig regjering vil prioritere veiutbygging fremfor kollektivtransport, som opprustning av Bergensbanen og rask utbygging av Bybanen i Bergen.

– Viktigere med gul stripe

– De som later som de kan si ja til alt, de tar feil. De store pengene må gå til to ting: Kollektiv- og jernbaneprosjekter, samt trygge bruksveier i distriktene, som er trygge for ras og har gul midtstripe, sier Lysbakken til NRK.no.

Han mener fergefri kyststamvei mellom Stavanger og Bergen vil være i strid med klimagassforliket. Erna Solberg hevder det er helt feil.

– Da er Lysbakken veldig lite optimistisk med tanke på utviklingen. I fremtiden kommer vi til å ha motorer og drivsstoff som gjør at veiutbygging ikke vil føre til mer utslipp. Like fullt må vi bygge ut kollektivtilbudet i de store byene, for der er det ikke plass til flere biler, sier Solberg til NRK.no.

LES OGSÅ: Nå vil også byrådslederen ha denne

Erna vil binde sammen Vestlandet

Høyrelederen sier at en fergefri E39 er svært viktig for å binde sammen Vestlandet.

– Det vil knytte sammen arbeidsmarkeds- og kompetanseregionene og føre til at folk og varer beveger seg mye raskere. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lønnsomt å sende ting via Oslo, dersom de skal til et annet sted på Vestlandet, sier hun.

Flytebru Bjørnafjorden

YTRE TRASÉ: Flytebro over Bjørnefjorden er et av alternativene i skissene til fergefri kyststamvei.

Foto: LMG Marin

Hareide: – Må prioritere bevisst

Heller ikke Knut Arild Hareide mener kyststamveien vil være i strid med klimagassforliket.

– Dersom vi kun laget fergefri E39, kunne det vært en konflikt. Men det er derfor vi må foreta bevisste prioriteringer på kollektivutbygging i de store byene. Bybanen i Bergen er nettopp kommet for å få ned klimagassutslippene og redusere køproblemene i Bergen, sier Hareide.

LES OGSÅ: – Vestlandet får minst penger, men har de mest lønnsome prosjektene