SV-lederen kom med uttalelsene på en nyttårskonferanse i regi av Hordaland fylkeskommune torsdag, hvor også partilederne Erna Solberg (H) og Knut Arild Hareide (Krf) deltok.
Lysbakken benyttet anledningen til å kritisere opposisjonspolitikerne for å love for mye, og mer enn antyder at en borgerlig regjering vil prioritere veiutbygging fremfor kollektivtransport, som opprustning av Bergensbanen og rask utbygging av Bybanen i Bergen.
– Viktigere med gul stripe
– De som later som de kan si ja til alt, de tar feil. De store pengene må gå til to ting: Kollektiv- og jernbaneprosjekter, samt trygge bruksveier i distriktene, som er trygge for ras og har gul midtstripe, sier Lysbakken til NRK.no.
Han mener
mellom Stavanger og Bergen vil være i strid med klimagassforliket. Erna Solberg hevder det er helt feil.– Da er Lysbakken veldig lite optimistisk med tanke på utviklingen. I fremtiden kommer vi til å ha motorer og drivsstoff som gjør at veiutbygging ikke vil føre til mer utslipp. Like fullt må vi bygge ut kollektivtilbudet i de store byene, for der er det ikke plass til flere biler, sier Solberg til NRK.no.
LES OGSÅ:
Erna vil binde sammen Vestlandet
Høyrelederen sier at en fergefri E39 er svært viktig for å binde sammen Vestlandet.
– Det vil knytte sammen arbeidsmarkeds- og kompetanseregionene og føre til at folk og varer beveger seg mye raskere. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lønnsomt å sende ting via Oslo, dersom de skal til et annet sted på Vestlandet, sier hun.
Hareide: – Må prioritere bevisst
Heller ikke Knut Arild Hareide mener kyststamveien vil være i strid med klimagassforliket.
– Dersom vi kun laget fergefri E39, kunne det vært en konflikt. Men det er derfor vi må foreta bevisste prioriteringer på kollektivutbygging i de store byene. Bybanen i Bergen er nettopp kommet for å få ned klimagassutslippene og redusere køproblemene i Bergen, sier Hareide.
LES OGSÅ: