Denne norskeide sykkelen vekker oppsikt i utlandet. Ikke minst fordi tohjulingen styres med en hjemmesnekret pinne.
«Enhjørningen» tilhører mannen som har norgesrekorden i Ironman triatlon, Gudmund Viljo Arponen Snilstveit (33).
– Ja, jeg kan sette norsk rekord med dette oppsettet, men sittestillingen må først trenes inn, sier Snilstveit i fullt alvor til NRK.
Magasinet Slowtwitch.com omtalte nylig unicorn-sykkelen hans i denne bildereportasjen.
En slitedistanse
Ironman består av 3,8 km svømming, 180 km sykling og 42,2 km løping (maraton).
I oktober 2014 fullførte Snilstveit «Ironman Barcelona» på 8 timer, 26 minutter og 20 sekunder. Dette var 12 minutter bedre enn hans forrige rekord.
Mannen fra Fusa disponerte løpet slik: 56 minutter på svømmedistansen, 4.32 på sykkeldelen og maraton på 2.54.
Snilstveit håper å gjøre et nytt rekordforsøk i 2016. Men først skal han finpusse sittestillingen, som er avgjørende når man skal sykle tempo over en så lang distanse.
I triatlon er det ikke lov å sykle i felt. Syklisten må gjøre all jobben selv, derfor er aerodynamikken så viktig.
– I starten kjente jeg det godt på framsiden av skuldrene. Stillingen er god, men må trenes i mange timer. Det blir ingen rekordforsøk i år. Jeg skal delta i Ironman Wales, som er altfor kupert og teknisk for rekord, sier 33-åringen.
Årets øvrige konkurranser er på halvdistanse, altså 113 km.
LES OGSÅ:
Jobber med detaljene
– Hva er det ellers som gjør at du tror du kan sykle fortere på denne?
– Det mest unike er at jeg kun har et rør til gir, med en helt annen dimensjon enn en standardsykkel. Og vinkelen på røret, selvsagt, forklarer Snilstveit.
Wattbesparelsen er ifølge eieren betydelig, men også en godt bevart hemmelighet.
Under TyTri (40 km) nylig satte triatleten personlig rekord med 1 minutt og 20 sekunder.
– Det er ikke bare sykkelen jeg endrer på i år, men også bekledningen. Det vil forhåpentligvis gi ytterligere tidsbesparelse.
Kvålsvoll: Pinnen er for bratt
Tidligere proffsyklist Atle Kvålsvoll er trener for Team Sparebanken Sør, og tidligere mentor for toppsyklisten Thor Hushovd.
Kvålsvoll er ikke overbevist om at sykkelen vil gi større fart.
– Jeg synes styrepinnen sitter altfor bratt opp slik at han tar veldig mye vind. Det er sikkert en behagelig stilling, men om du ser på andre temposyklister så sitter de veldig mye lavere med overkroppen for å få så liten luftmotstand som mulig, analyserer Kvålsvoll.