Streik får mange turister til å vende Norge ryggen.
- Vi blir jo sett på som et land som annet hvert år går til streik. Enten det nå gjelder toalettpapir eller hoteller, så er det jo sånn vi blir sett på av næringen, ja.
Det sier informasjonssjef Harald Hansen ved turistkontoret Innovasjon Norge i New York. Han jobber nå med å informere amerikanske reiseoperatører om konsekvensene av
hotell- og restaurantstreiken i Norge.
Fikk klar beskjed
For fjerde gang på åtte år må mange utenlandske turister
bytte hoteller eller kanskje avlyse reisen.
At dette ikke er spesielt god reklame for Norge som reisemål, fikk Harald Hansen klar beskjed om da han nylig var på reiselivskonferanse på Island.
- Jeg fikk høre fra en del turoperatører at de rett og slett ikke gidder å legge inn sine programmer til Norge i mai. Mai er en måned vi forsøker å få økt trafikk på.
Sinte telefoner
Leder for Bergen Reiselivslag, Ole Warberg, har enda ikke fått sinte telefoner fra utlandet om årets streik, men han har fått nok av det tidligere år.
- Vi har fått omtrent de samme reaksjonene underveis og etter streikene fra mange land. De har vært veldig ubehagelig å motta. Selv om vi vet at å bruke streikeretten er en naturlig del av vårt demokrati, så har det ført til markedsvurderinger som har vært uheldig for destinasjonen vår, sier Warberg.
Harald Hansen håper nå at ikke alt for mange amerikanere lar seg skremme av de mange streikene i Norge.
- Nå er vi jo endelig på vei ut av en bølgedal når det gjelder turisme fra USA. Alle turoperatørene melder om en 15-30 prosent økning, og det er klart hvis vi da må begynne å kanselere så er ikke de tallene så veldig flotte, understreker Hansen.
-