Hopp til innhold

Stanser tømming av fregatten på grunn av uvær

Onsdag øker vinden. Sjøforsvaret konsentrerer seg om å sikre fregatten.

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvaret har foreløpig stanset arbeidet med å tømme KNM «Helge Ingstad» for drivstoff.

Årsaken er at det er ventet mye vind i området fra onsdag.

«Fartøyet har ligget rolig det siste døgnet. Det arbeides med sikring av fartøyet både med tanke på det kommende været og den økte belastningen løftekjettingene vil ha på fartøyet. Tømming av drivstoff er foreløpig stanset, og vil bli vurdert gjenopptatt etter at sikringsarbeidet er ferdig», skriver Sjøforsvaret i en pressemelding.

Venter mye vind

Det er ventet sterk kuling til liten storm langs kysten på Vestlandet de nærmeste dagene. Også i Hjeltefjorden er det ventet kraftig vind.

– Det blir rolig i dag, men allerede i løpet av kvelden vil man merke at det blåser opp, sier vakthavende meteorolog Berit Hagen ved Vervarslinga på Vestlandet.

Fra onsdag ettermiddag vil vinden øke enda mer.

– Vi forventer at vinden vil komme opp i kuling styrke i morgen, sier hun.

Torsdag roer vinden seg litt, før den øker igjen torsdag kveld.

– Da blir det ikke nødvendigvis like kraftig, men sannsynligvis opp i liten eller stiv kuling i løpet av kvelden. Til helgen blir det også en del vind, sier hun.

Sikrer fregatten med kjetting

Nå er det boret nye festepunkter på land. Både kranlekteren «Rambiz» og dykkerfartøyet MS «Risøy» brukes i sikringsarbeidet.

Et par dager etter at fregatten havarerte, røk vaierne som sikret fartøyet til land. Dette førte til at fregatten sank dypere under vann. Nå har Sjøforsvaret valgt å ta i bruk kjettinger.

«Dykkere har strukket forhalere til sikringskjettingene. Wirene skal trekke kjettingene under fartøyet, før selve kjettingen blir trukket», skriver de.

Kan gli ut på dypere vann

Forsvaret presiserer også at fregatten ligger slik til bevegelser i fartøyet, f.eks. pga. været, kan føre til at det sklir ut på langt dypere vann. I dagens presseoppdatering presiseres det at risikoen for dette er betydelig.

«Det er store krefter i sving, og flere faktorer påvirker situasjonen. Fartøyet monitoreres kontinuerlig», skriver Forsvaret