Denne uken er det 333 meter lange skipet Britannia med 4000 passasjerer på besøk langs norskekysten. Et imponerende skue.
– Jo det er svært. Egentlig er det jo snakk om et flytende kjempehotell i ordets egentlige forstand, sier Bård Kolltveit i et intervju med Norgesglasset.
Han er tidligere direktør for Norsk Maritimt Museum og har også skrevet flere bøker om norsk skipshistorie.
- LES OGSÅ: Årets største cruiseskip i Bergen
- LES OGSÅ: Denne kolossen dobla folketallet
Begynte i det små
Men cruiseturismen i Norge har ikke alltid vært slik. I år er det 140 år siden den første organiserte selskapsreisen langs kysten av Norge. Året var 1875 og cruiset gikk helt til Nordkapp. Da som nå var det britiske passasjerer om bord.
At det var folk fra Storbritannia som var de første reisende henger sammen med reisebyrået Thomas Cook. At det ble cruise langs norskekysten kan tilskrives kong Oscar II som i 1873 tok turen til Nordkapp i forbindelse med kroningen i Trondheim. Det første til et sterkere fokus på Norge som reisemål, og i neste omgang det første cruiset to år senere.
– Skipet het «president Christie», og var som de første cruiseskipene egentlig vanlige rutebåter. Først langt inn på 1900-tallet kom det spesialbygde cruiseskip på sjøen, sier Bård Kolltveit.
– Om vinteren gikk skipene i vanlig kystfart, men når våren kom ble de vasket, malt og rigget for cruisefart. Når vi tenker på dagens «Britannia» på mer enn 100.000 tonn dødvekt så var dette skip på mellom 500 og 1000 tonn. Litt av en forandring må en kunne si at det har vært i løpet av disse årene.
God tid og god råd
Bortsett fra krigsårene har det senere hvert eneste år vært arrangert turistreiser eller cruise langs norskekysten, inn i fjordene og til Nordkapp.
– De første cruisepassasjerene var folk med god tid og god råd. Det var folk fra det øverste sosiale lag, enten adelige eller rike forretningsfolk. Det å reise på cruise var både luksuriøst og eksklusivt, sier Kolltveit.
På 1900-tallet forandret cruiseskipene seg sakte, men sikkert. De første svømmebassengene om bord ble tatt i bruk rundt århundreskiftet. Det første norske passasjerskipet meg eget basseng var Den norske Amerikalinjens skip, «Oslofjord» fra 1938.
– Aktiviteter som kino og ulike spill på dekk var egentlig ment som fritidsaktiviteter som skulle gjøre en lang sjøreise litt kortere. Skulle man for eksempel reise til Australia var det snakk om veldig mange dager i sjøen.
Etter hvert som fly ble et alternativ for reiser mellom kontinentene fikk tilbudene en ny funksjon. Nå ble det opplevelsene som ble det avgjørende og skulle gi folk som valgte å ta sjøveien noe ekstra.
Norske rederier pionerer
Norge har stått sentralt i utviklingen av cruisefarten i verden. Både som destinasjon og som transportør.
– Norske rederier var pionerer med selskap som Bergenske- og Nordenfjeldske Dampskibselskap, som senere levde videre i Royal Viking Line. Den Norske Amerikalinje var et annet stort selskap.
– Det hele tok skikkelig av på 1960- og 1970-tallet med Knut Utstein Kloster og oppkjøpet av det franske skipet «France» som ble til «Norway». I denne perioden var det norske skip som dominerte cruisetrafikken. De var nye og moderne. Norske mannskaper hadde dessuten et godt renommé. Siden kom andre land etter.
Nytt norsk cruiseskip på 17. mai
I dag er det bare ett norsk cruiseskip som har norsk flagg. Det er Hurtigrutens «Fram». Ellers er alle andre slike skip under utenlandsk flagg. Det finnes nok delvis norsk mannskap om bord på en del av dem men båtene er alle registrert i utlandet.
– 17. mai i år skjer det imidlertid noe stort i Bergen. Da får Norge sitt første norskflaggede cruiseskip på mange år. Det skal hete «Viking Star» og døpes i en seremoni på Vågen i Norges nest største by, sier Bård Kolltveit.
- LES OGSÅ: Her er Norges første cruiseskip på ti år
– Finnes det egentlig noen grenser når fremtidens cruiseskip skal utvikles?
– I dag er det 30 cruiseskip rundt om i verden som er under bygging eller som er kontrahert. To tredeler av disse har en størrelse på over 100.000 tonn, og med et gjennomsnittlig passasjertall på 4000 passasjerer. Det betyr at de er i klasse med før omtalte «Britannia».
– De aller største cruiseskipene i dag er skip på mer enn 200.000 tonn. Kanskje er det praktiske utfordringer som er avgjørende for hvor store de egentlig kan bli. Hvor skal de gå, vil de kunne manøvrere seg til kai? Tankene går litt tilbake til dinosaurene og deres skjebne, sier skipsfartsekspert Bård Kolltveit.