Ny studie: Laks fem ganger i uken gir ikke nok D-vitamin

For å få nok D-vitamin i vinterhalvåret er rådet å spise feit fisk. Men forskere ble forbløffet da de testet det ut.

Fisk

LAKSEMIDDAG IKKE NOK: En ny studie viser at det er vanskelig å opprettholde vitamin D-statusen bare ved hjelp av kostholdet.

Foto: Petter Strøm / NRK

Sola er den viktigste kilden til D-vitamin. Uten nok av det kan du bli både slapp og være mer utsatt for hjerte- og karsykdommer.

Når solstrålene treffer oss, lager kroppen D-vitamin. Derfor er nivået høyest om sommeren og tidlig høst, men avtar utover høsten. Da er rådet å spise for eksempel fet fisk som inneholder mye D-vitamin.

En gruppe forskere ved Universitetet i Bergen har sett nærmere på hvor mye laks man må spise for å holde ved like D-vitamin-nivået når høstmørket setter inn.

– Vi ble veldig overrasket over funnene, sier Oddrun Anita Gudbrandsen, forsker ved Klinisk institutt ved UiB.

Oddrun Anita Gudbrandsen

FORSKER PÅ FISK: Oddrun Anita Gudbrandsen og kollegaene har forsket på hvordan inntak av fisk påvirker helsen til mennesker i en årrekke.

Foto: Espen Hatlestad / NRK

Liten effekt av fem ganger i uka

78 personer deltok i studien som ble gjennomført høsten 2011. En gruppe spiste fem laksemiddager i uken, og fikk i seg litt mer D-vitamin enn anbefalingen.

En annen gruppe spiste fem middager i uka med torsk, som ikke er en god vitamin D-kilde. Den tredje gruppen fikk ikke lov til å spise fisk de åtti dagene studien varte.

– Vi trodde at D-vitamin-nivået hos dem som spiste laks skulle øke, men det gikk også ned. Samtidig må jeg understreke at det ikke gikk like langt ned som i kontrollgruppene.

Funnet forbløffet forskerne.

– Laks er en god vitamin D-kilde, så vi trodde fem laksemiddager i uka skulle sikre et godt nivå også på høsten i Bergen.

Bruker tran

Også folk på gaten i Bergen er overrasket over funnene.

– Da må vi ta kosttilskudd for å få nok. Det er nesten ingen som spiser fisk fem ganger i uka, og i hvert fall ikke det samme hver dag, sier Cassandra Hansen Schmidt.

– Hjemme hos oss bruker vi tran daglig for å sikre oss nok D-vitamin. I tillegg prøver vi å gå ut mens det er dagslys. Jeg går av et busstopp før jeg skal for å få litt lys på kroppen, sier Bente Godø Botnen.

Bente Godø Botnen

TRAN OG DAGSLYS: Hjemme hos Bente Godø Botnen må alle ta tran og de går ut i alt slags vær for å se dagslyset.

Foto: Ida Yasin Andersen / NRK

– Ikke kutt ut laksen

Studien gjør at det virker vanskelig å opprettholde vitamin D-statusen bare ved hjelp av kostholdet.

– Det er antakelig ikke så lett å spise seg til et godt vitamin D-nivå, sier Gudbrandsen.

– Betyr det av vi kan kutte ut hele laksen?

– Nei, absolutt ikke. Det hjalp godt på vitamin D-nivået, men det var bare ikke nok.

Video Stig Juelsen steker laks og har ramsløk sammen med agurken

RIK PÅ VITAMIN D: Fet fisk som ørret, laks, makrell og sild er gode kilder til D-vitamin.

Foto: Nyhetsspiller