«Torn» fra Turbo Tape Games i Bergen begynte som et ark med en tegning av to trollmenn som slåss.
– Nå sitter vi og lager baner, altså såkalte levels, sier kreativ direktør i selskapet, Fredrik Sundt Breien.
Turbo Tape Games mottok 2,1 millioner kroner fra Norsk filminstitutt for å lage det nye spillet. Det er den største statlige enkeltstøtten til et norsk spill noensinne. Penger Breien mener er nødvendige for å kunne konkurrere i verdens største underholdningsindustri.
– Det er en kjensgjerning at det er like kostbart å produsere gode dataspill, sier Breien med henvisning til at nesten alt av filminstituttets penger går nettopp til film.
– Kan gi god norgesreklame
Under fem prosent går til spill, mens 95 prosent går til film, av potten Norsk filminstitutt får til fordeling av Kulturdepartementet.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Departementet har ikke besvart NRKs henvendelser i dag, men seksjonssjef Kaja Hench Dyrlie i Norsk filminstitutt sier hun tror det kan bli mer penger på spillbransjen i årene som kommer.
– Det har vært en stor økning i den andelen som går til spillbransjen. Den har de tatt godt vare på, og lager mange bra spill, så det er nok sikkert muligheter for at den kan økes ytterligere på sikt. Men det er det ikke opp til oss å bestemme, sier Dyrlie.
Turbo Tape Games har nådd en halv millioner spillere med sine to foregående spillproduksjoner, og regner med å selge en million kopier av «Torn».
Den kreative direktøren mener statsstøtten er viktig for å nå bredt ut, og mener staten også kan få igjen for pengene i form av god norgesreklame.
– Vi benytter oss av den virkeligheten som er rundt oss i spillene våre. Nedslagsfeltet internasjonalt er mye større enn for film. Som kulturformidler for en liten nasjon som Norge, så har spill et enormt potensial som vi kanskje ikke putter så mye penger inn i som vi burde, sier Breien.
Internasjonalt marked
Spillanmelder og kulturjournalist Andreas Hadsel Opsvik støtter produsentene i Turbo Tape Games, som allerede har fått internasjonal oppmerksomhet for spillene de hittil har laget.
Dersom tanken bak statsstøtten er å ta vare på og formidle norsk kultur, er ikke tung satsingen på film den beste løsningen, mener han.
– Spillstøtten er bare en liten prosentandel av den som går til film. Putt mer penger i spill. Der er det et internasjonalt marked som det er mulig å prøve seg på, oppfordrer Opsvik.