Hopp til innhold

Hardanger fikk tunnel til 840 mill. - på Sotra venter de fremdeles

Pendlere på Sotra må leve med kjempekøer til og fra Bergen helt til 2021. I Hardanger er det samtidig brukt 840 millioner kroner på en tunnel til 340 biler dagen.

Hardangerfolket jubler over enda en ny tunnel. Samtidig står bilistene i stampe til og fra Sotra hver dag.

Sotraværinger frustrert over trafikksituasjonen

For enkelte bilister var fredagens åpning av Jondalstunnelen i Hardanger dråpen som fikk begeret til å flyte over. 340 biler passerer daglig i den nye tunnelen, som kostet rundt 840 millioner kroner. På Sotra-sambandet passerer det 100 ganger så mange biler i døgnet.

Oddvar Rebnor

FORBANNET: Oddvar Rebnor forstår ikke hvorfor det ikke skjer noe på veien til og fra Sotra.

Foto: NRK

– Skammelig!

– Det er skammelig at de får lov å bygge en tunnel for så mange millioner der inne, og at de ikke kommer i gang med å gjøre noe her. Min konklusjon er klar: Udugelige politikere, sier bilist Olav Rebnor, en av de som daglig står for 33.000 bilpasseringer på Sotrabrua mellom Bergen og Fjell kommune.

– Hvis jeg må kjøre, prøver jeg alltid å gjøre det før eller etter køene. Det er helt forferdelig, sier en annen bilist, Anna Szeliga.

Kan stå ferdig i 2021

Anna Szeliga

IRRITERT: Anna Szeliga prøver å unngå køene så mye hun kan.

Foto: NRK

Folk på Sotra er opprørt over at stadig flere store og dyre veiprosjekter i distriktet blir bevilget penger, samtidig som lite og ingenting har skjedd med Sotra-sambandet.

Fortsatt går trafikken over den smale tofeltsbroen som ble åpnet i 1971, til tross for at befolkningstallet i Fjell har økt voldsomt. Daglig står trafikken i stampe i begge retninger i rushtiden.

Diskusjonene rundt det nye sambandet går fortsatt om hva, hvor og hvor mye. Byggestart er beregnet til 2017, med mulig ferdigstillelse i 2021.

LES MER: Sponheim sier nei til firefeltsbro | Heller bompenger enn køprising

– Burde vært gjort for ti år siden

Video Tom-Christer Nilsen

FRUSTERT: Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H)

Foto: Nyhetsspiller

– En har lenge visst at trafikkveksten kom til å være slik. Men staten bruker for lang tid på å planlegge og bygge. Dermed sitter vi her og venter på et prosjekt som burde vært gjort for ti år siden, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) til NRK.no.

Han mener fylkeskommunen gjorde rett i å prioritere byggingen av Jondalstunnelen, til tross for at utregninger viser den kun vil ha 340 daglige passeringer.

– Tunnelen i Jondal skal sikre utvikling. Staten har gjort en feil når de ikke allerede har bygget sambandet på Sotra. Nå gjelder det å rette opp det og komme i gang så fort som mulig, sier fylkesordføreren.

Forstår frustrasjonen

Politisk rådgiver for samferdselsministeren, Sigrid Brattebø Handegard (Sp) fra Jondal, forstår frustrasjonen på Sotra.

– Det har foregått planlegging i flere år. Planleggingstiden for samferdselsprosjekter er for lang, og vi har satt i gang et prosjekt for å få den ned, sier Handegard.

– Sotrasambandet er viktig å få på plass, og det er vår jobb å nå få dette på plass i den neste nasjonale transportplanen, som skal legges frem til våren, sier Handegard.

Statsminister Jens Stoltenberg åpnet Jondalstunnelen i Hardanger.

STOR FESTIVITAS: Statsminister Jens Stoltenberg åpnet den ti kilometer lange Jondalstunnelen fredag.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.