NRK Meny
Normal

Kulden kan halvere rekkevidden til elbilen

Plutselig satte kulden inn og elbil-eierne fikk kjenne litt ekstra på rekkeviddeangsten. Her er gode tips til å unngå tomt batteri.

Astrid Grasdal hurtiglader elbilen

MÅ LADE FOR Å KOMME HJEM: Når ladestasjonene er opptatt på jobben, må Astrid Grasdal hurtiglade for å ikke gå tom for strøm. – Det hender jeg må sitte og fryse litt i bilen, sier hun.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden

– Jeg merker at jeg går fortere tom for strøm nå, sier Sigrid Havre.

Sigrid Havre

REKKEVIDDEANGST: Sigrid Havre har holdt på å gå helt tom for strøm. – Men bilen rekker litt lenger enn du tror, heldigvis.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden

Frostrøyken står ut av munnen hennes der hun står og lader på hurtigladestasjonen på Danmarks plass i Bergen. Det er en iskald formiddag og Havre merker minusgradene godt på batteriet.

– Når det minker på batteriet skrur jeg av all varmen. Det blir fort litt kaldt, sier hun og ler.

Halvvering av rekkevidden

Elbiler bruker mye mer strøm i minusgrader, enn i mildvær.

Tommelfingerregelen er en halvering av rekkevidden man er vant til å ha sommerstid, men det varierer fra bil til bil.

– Sånn er det med elbiler i kulden, det må vi bare være ærlige på. Og de fleste elbileiere er klar over dette. En elbileier må være bedre på å planlegge bilturen enn andre, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen.

Petter Haugneland

MÅ PLANLEGGE: Petter Haugneland i elbilforeningen råder elbileiere til å varme opp bilen før du skal ut og kjøre.

Foto: Aksel Jermstad / elbil.no

Kapasiteten synker når batteripakken blir kald, det samme som skjer når man er ute i kulden med mobilen. Samtidig øker energiforbruket, hovedsakelig fordi man skrur opp varmeapparatet.

Les også: Venstre reagerer på økt elbilavgift: – Gir ingen mening

– Hjelper ikke å kutte radioen

Åtte prosent av de spurte i en undersøkelse gjort av elbilforeningen sier de har gått helt tom for strøm med bilen. Det vil man helst unngå, særlig når gradene kryper under null.

Petter Haugneland i Norsk elbilforening har flere gode råd for å få batteriet til å vare litt lenger.

  • Det viktigste er å forvarme bilen, helst på lading slik at du ikke bruker batterikapasiteten.
  • I de fleste nyere elbiler kan ladingen tidsinnstilles, slik at den er nyladet når du skal ut og kjøre. Ladingen gir varme til batteriet.
  • Har du garasje, er det lurt å bruke denne.
  • Ha på varmen i rattet eller setet om du har det. Det er mer energieffektivt enn varmeapparatet. Så kan du heller supplere med varmeapparatet.
  • Både kjørestil og lufttrykk i dekkene virker inn på strømforbruket. Kjør rolig og ha nok luft i dekkene. – Dette kan faktisk ha ganske mye å si for hvor mye strøm du bruker, sier Haugneland.
  • Et siste poeng – kjørelys og radio påvirker ikke kjørelengden merkbart. Det er med andre ord ikke noe poeng i å slå av disse når du begynner å gå tom for strøm. Og lys skal du uansett ha på. (Flere råd finner du på elbilforeningens nettsider.)

Les også: Elever lærer ikke om mekking av elbiler

Flere strømløse før

Den siste uken har det vært uvanlig kaldt. i store deler av landet. Men NAF har ikke opplevd økning i berging av elbiler.

– Vi opplevde at flere stod strømløse langs veiene for noen år siden. Det virker som om elbileierne etter hvert har lært seg hvordan de skal bruke bilen i kulden. Og jo flere som har elbil, jo bedre er kunnskapen om dette, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

Astrid Grasdal

MINDRE KAPASITET: Astrid Grasdal har hatt elbilen sin i fire år og merker at batterikapasiteten blir dårligere år for år.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden

På hurtigladestasjonen på Danmarks plass står fem sjåfører og lader bilene sine denne formiddagen, blant andre Astrid Grasdal. Hun fikk ikke plass ved ladestasjonene på jobben, og må innom her for å komme seg hjem.

Hun har ennå til gode å gå helt tom for strøm.

– Hvis det kniper på batteriet slår jeg av varmeanlegget og sitter og fryser litt.

Siste video

Aune og Vebjørn Sand med lågterskel kunstutstilling i Bergen.
Programleder er Mariann Reikerås.