Over to måneder etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med oljetankeren i Hjeltefjorden, er det fremdeles et stykke igjen til fregatten kan heves.
Om fartøyet noen gang kan seile for egen maskin igjen, er imidlertid høyst usikkert.
Fredag klokken 10 inviterte Sjøforsvaret til pressetreff for å vise hvordan fregatten skal heves.
- Følg bergingen direkte:
Flere kritiske punkt
I de 64 dagene etter ulykken mellom fregatten og tankskipet «Sola TS» har Sjøforsvaret jobbet for å sikre og forberede heving av fartøyet.
Det skal gjøres ved hjelp av 16 løftekjettinger som skal brukes til å stabilisere og heve fregatten opp til den nedsenkbare lekteren «Boabarge 33».
Men utgangspunktet for planen har endret seg. Fregatten har sklidd lenger ned langs sjøbunnen, og den åpningen som var for kjettinger har blitt mindre.
– Det betyr at vi må flytte kjettingene lenger frem og bakover på skroget. Og det betyr at vi må starte hevingen med kun tre av fire sett med løftekjettinger. Det er en utrolig krevende operasjon, sier Arild Øydegard, kommandørkaptein og prosjektleder i Forsvarsmateriell.
Øydegard frykter ikke at skroget skal knekke som følge av hevingsprosessen.
Kan heve fregatten om ti til elleve dager
Øydegard forklarer at Forsvaret trenger fem til seks dager med godt vær for å kunne heve fregatten.
– Som vi vet er ikke alltid været på Vestlandet så forutsigbart. Det er altfor stor risiko å starte uten dette værvinduet.
Øydegard anslår at de kan være klare for å heve fregatten om ti til elleve dager. Deretter vil det ta to dager å frakte fregatten til Haakonsvern på lekteren.
– Det forutsetter at været tillater at vi jobber kontinuerlig.
Et kritisk punkt i hevingen er vannevakueringen. Det er anslått at over 10.000 kubikkmeter vann skal ut av fartøyet underveis i hevingen.
På pressetreffet forklarte prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket at faren for utslipp fra fregatten vil øke når hevingen av fregatten begynner.
- Alt om fregatt-ulykken: Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskip i Øygarden
Utsatt flere ganger
Sjøforsvaret hadde opprinnelig en plan om å heve fregatten tidligere. Før jul var 25. desember nevnt som første mulige dato.
Men værforholdene i Hjeltefjorden i desember gjorde bergingsarbeidet vanskelig.
Fregatten hadde sunket dypere under vann, som gjorde at dykkerne ikke klarte å få på plass alle løftekjettingene under skroget. Dermed ble hevingsplanene utsatt.
Det dårlige været fortsatte rundt årsskiftet. I flere døgn ble alt arbeidet rundt fregatten stanset.
En av sikringsvaierne røk, og fjellet som vaierne er festet fast i viste tegn til å sprekke opp.
Totalt har Forsvarsmateriell måttet stanse bergingsaksjonen 22 dager. 16 dager på grunn av dårlig vær, seks dager på grunn av HMS-hensyn.