For å bekjempe giftlokket har byrådet i Bergen besluttet å innføre køprising fra 2016. Prisen per bompassering blir inntil 45 kroner, noe som ikke har gått upåaktet hen.
Men Bergen har allerede tatt flere grep.
– Vi koster veiene hver uke når det ikke er minusgrader. I perioder med fare for høy luftforurensning, påføres E 39 fra Fjøsanger til ByGarasjen magnesiumklorid (MgCL) for å binde veistøvet til veibanen. Før dette gjøres, skal veibanen vaskes, opplyser avdelingsdirektør Olav Finne, ansvarlig for vegavdelingen i Hordaland.
LES OGSÅ:
Her er flere miljøtiltak i og rundt Bergen:
- HURTIGLADING: På Danmarks plass har Bergen kommune åpnet en stor hurtigladestasjon.
- ELBILER: Alle biler som kjøpes inn til bruk i kommunale tjenester, skal være elbiler.
- PANTEORDNING FOR OVNER: I år gjeninnføres panteordningen for gamle ovner for å få ned mengden svevestøv i luften.
- LANDSTRØM FOR SKIP: Skipene som ligger i sentrum av Bergen står for en stor andel skadelige utslipp. Ved Skoltegrunnskaien kommer det første landstrømanlegget for skip.
- PARK AND RIDE: Parkeringsmuligheter ved kollektivknutepunkter utenfor sentrum.
- STYRKET KOLLEKTIVTILBUD: Utvide bybanenettet og styrke kollektivnettet.
- BIOBUSSER: Det nye biogassanlegget i Rådalen, som bruker byens egen kloakk som råstoff, vil kunne produsere nok gass til å drifte 80 busser.
- SOTRASAMBAND: Et nytt Sotrasamband vil åpne for egne kollektivtraseer mot vest.
- NY GODSTERMINAL: Jernbaneverket har satt i gang arbeidet med å finne et alternativt sted for godsterminalen på Nygårdstangen, og flytte denne ut av sentrum.
- DOBBELTSPOR: Nytt dobbeltspor for jernbanen mellom Bergen og Voss vil håndtere mye av trafikken fra øst.
- SYKKEL: Bergen kommune støtter miljøvennlige løsninger, som inkluderer subsidiering av nye sykkeltiltak.
Nye tunneler
Statens vegvesen er i gang med å utrede den nye Ringveg Øst med tunnel mellom Fjøsanger og Arna. I kombinasjon med Nyborgtunnelen vil dette lede trafikk vekk fra Bergensdalen og gi bedre trafikkflyt på Danmarksplass og Nygårdstangen.
– Forprosjektet for Ringveg Øst vil være ferdig i 2015 og skal avklare om det er grunnlag for å starte en formell planprosess. Så langt er ikke tiltaket omtalt i Nasjonal transportplan. Den mer akutte situasjonen med høy luftforurensning må derfor løses med andre virkemidler, sier Olav Finne i Statens vegvesen til NRK.