Slik blir endringene i Schibsted-avisene

Schibsted Norge slår sammen all kommersiell virksomhet i avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. Redaksjonene opprettholdes som før.

Bergens Tidende - ein dag etter

BLIR SLÅTT SAMMEN: Schibsted Norge samler abonnementsavisene sine til én enhet. Bergens Tidende blir fra i dag knyttet tettere opp mot sine samarbeidsaviser gjennom en felles kommersiell enhet.

Foto: Kjell Arvid Stølen / NRK

Som NRK har meldt tidligere tar Schibsted grep for å møte mediekrisen. Klokken 09.00 i dag ble de ansatte i fire av landets største aviser informert om endringene.

All kommersiell virksomhet knyttet til disse mediehusene samles i én enhet under morselskapet Schibsted Norge. Dette innebærer alt på inntektssiden fra annonser og lesermarked til abonnements- og løssalg.

LES OGSÅ: Slår sammen fire av landets største aviser

Didrik Munch

OMORGANISERER: Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge.

Foto: Schibsted Norge

Nødvendige endringer

Redaksjonene opprettholdes som i dag, i egne selskaper, under hver sin sjefredaktør som også tar rollen som administrerende direktør i sitt selskap.

– Vi gjør disse endringene først og fremst for å øke farten i utviklingen av nye produkter og tjenester til abonnentene og annonsørene våre, sier Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge til NRK.

– Hvor mange ansatte må gå?

– Dette er ikke primært et arbeid for å kutte antall ansatte, dette er et arbeid for å styrke oss ute i markedet og hos leserne våre. Vi vil se nærmere på organisasjonen og om vi kan gjøre dette med færre ressurser, men det er ikke det primære her, sier Munch.

Han legger til at det er viktig å lage en ubyråkratisk og effektiv organisasjon, der alt ansvar er tydelig plassert.

– Hva vil endringene betyr for leserne?

– For leserne vil det forhåpentlig betyr at vi kan tilby bedre produkter, spesielt på det digitale området. Vi håper fortsatt å ha sterke redaksjonelle miljøer som kan levere kvalitet. Der kan jeg berolige leserne.

Trange tider

Både abonnement- og annonsemarkedet er i nedgang og mange mediehus, inkludert BT, har tidligere varslet nye kutt.

I alt har de fire Schibsted-mediehusene 980 redaksjonelle årsverk.

– Jeg vil ikke si at det er noen mediekrise, men vi er i en bransje som er i kraftig omstilling der vi for første gang møter konkurranse fra sterke internasjonale aktører, sier Munch til NRK.

Dette blir endringene

Schibsted har allerede besatt tre nye sjefsstillinger, som du kan lese mer om her.

I tillegg til redaksjonene og den kommersielle enheten, samles fellesfunksjonene økonomi, HR, trykk og distribusjon under en nyopprettet sjefsstilling som Siv Juvik Tveitnes (41) har fått.

En viktig del av denne lederens ansvar blir å arbeide med effektivisering og optimal bruk av ressursene, melder Schibsted.