Skyss har det man kan kalle et luksusproblem: Askøybåten er for populær.
De siste ukene er det nærmest blitt dagligdags at passasjerer nektes adgang på båten. «Teisten», som går i ruten Norled driver, har en begrensning på 180 passasjerer.
Det er for lite i morgen- og ettermiddagsrushet. På flere avganger, både fra Kleppestø og Strandkaien, er passasjerer blitt stående igjen.
Alternativet er å sette seg på en buss over broen.
Langt til bussen
– En av utfordringene er at fra Strandkaien må man helt opp i Olav Kyrres gate for å ta bussen. På Kleppestø-siden er det lettere. Derfor ser vi på en løsning med buss for båt i første omgang, sier Skyss-direktør Oddmund Sylta til NRK.
– Sier du nå at det vil bli satt opp busser til Askøy fra Strandkaien?
– Det er ikke det jeg sier. Men det er en løsning vi vurderer, forteller Sylta.
Skyss har måttet tåle kritikk fra askøyværinger for kollektivtilbudet. Befolkningsveksten på øyen er stor, og 59 prosent av de sysselsatte i Askøy pendler ut av kommunen for å jobbe.
Bompenger på Askøy og rushtidsavgift i Bergen har fått flere reisende over på kollektivtrafikk. Og mange av dem vil aller helst reise sjøveien.
- Det har ikke alltid vært slik:
Større båt er dyrere
Å sette inn en større båt er ikke så enkelt, ifølge Sylta. For det første er båten og dens størrelse bestemt i kontrakten med Norled.
For Skyss-direktøren blir det dessuten en «avveining» mellom båtstørrelse og hvor mye kollektivtrafikk Skyss får for pengene.
Med andre ord: En større båt koster mer enn det smaker.
– En større båt koster mer i produksjon, drift og mannskap, sier Sylta.