Hopp til innhold

Folk må stå igjen på kaien – nå kan det bli buss for båt

Skyss vurderer å sette inn buss fra Strandkaien for å hjelpe askøyværinger som ikke får plass på båten.

Askøybåten

AVVIST: Mandag denne uken skjedde det igjen. En gruppe passasjerer fikk ikke være med 15.55-avgangen fra Strandkaien til Kleppestø. Den var full.

Foto: CHRISTIAN LURA / NRK

Skyss har det man kan kalle et luksusproblem: Askøybåten er for populær.

De siste ukene er det nærmest blitt dagligdags at passasjerer nektes adgang på båten. «Teisten», som går i ruten Norled driver, har en begrensning på 180 passasjerer.

Det er for lite i morgen- og ettermiddagsrushet. På flere avganger, både fra Kleppestø og Strandkaien, er passasjerer blitt stående igjen.

Alternativet er å sette seg på en buss over broen.

Vi ser på en løsning med buss for båt i første omgang.

Oddmund Sylta, direktør i Skyss

Langt til bussen

– En av utfordringene er at fra Strandkaien må man helt opp i Olav Kyrres gate for å ta bussen. På Kleppestø-siden er det lettere. Derfor ser vi på en løsning med buss for båt i første omgang, sier Skyss-direktør Oddmund Sylta til NRK.

– Sier du nå at det vil bli satt opp busser til Askøy fra Strandkaien?

– Det er ikke det jeg sier. Men det er en løsning vi vurderer, forteller Sylta.

MS Teisten

POPULÆR: MS Teisten er tidvis for liten til å ta unna pendlertrafikken til sjøs mellom Askøy og Bergen.

Foto: Atle Markeng / NRK

Skyss har måttet tåle kritikk fra askøyværinger for kollektivtilbudet. Befolkningsveksten på øyen er stor, og 59 prosent av de sysselsatte i Askøy pendler ut av kommunen for å jobbe.

Bompenger på Askøy og rushtidsavgift i Bergen har fått flere reisende over på kollektivtrafikk. Og mange av dem vil aller helst reise sjøveien.

Oddmund Sylta

FOR DYRT: Oddmund Sylta er direktør i Skyss. Han sier det ikke er så enkelt å bare øke båtstørrelsen mellom Askøy og Bergen.

Foto: Christine Kongsvik / NRK

Større båt er dyrere

Å sette inn en større båt er ikke så enkelt, ifølge Sylta. For det første er båten og dens størrelse bestemt i kontrakten med Norled.

For Skyss-direktøren blir det dessuten en «avveining» mellom båtstørrelse og hvor mye kollektivtrafikk Skyss får for pengene.

Med andre ord: En større båt koster mer enn det smaker.

– En større båt koster mer i produksjon, drift og mannskap, sier Sylta.