Skumplatene som tok fyr i Ulrikstunnelen finnes i de fleste tunnelene på Bergensbanen

Flere av tunnelene på Bergensbanen er sikret med giftige og brannfarlige skumplater. – Uheldig at ikke mer er gjort for å dekke dem til, sier varabrannsjefen i Bergen.

Ulrikstunnelen brannskader

BRANN: Togtrafikken i Bergen ble lammet torsdag, etter en brann i Ulrikstunnelen. Bildet viser isolasjonsplatene som ikke er dekket til.

Foto: Bane Nor

All togtrafikk mellom Bergen og Trengereid sto torsdag stille i flere timer som følge av brannen i den over 7000 meter lange Ulrikstunnelen.

Det ble satt inn buss for tog på lokaltogene og for rundt 300 passasjerer som skulle reist med morgentoget til Oslo. Først i 17-tiden gikk trafikken på Bergensbanen som normalt igjen.

Ifølge BT tok det fyr i såkalte PE-skumplater som er brukt til isolasjon langs tunnelveggen. Dette stoffet er både giftig og svært brannfarlig.

Ulrikstunnelen brann på Arnasiden Bergensbanen

MÅTTE SNU: Ett tog på vei til Arna måtte snu midt inne i tunnelen på grunn av brannen. Røyken var lett å se fra Arna-siden av Ulrikstunnelen.

Foto: Cato Heldal Kristensen / NRK

– Brukes i de fleste tunnelene

PE-skum som er forskriftsmessig tildekket med sprøytebetong er også brannsikret, men ubeskyttet PE-skum var mye brukt i tunneler som er bygget i perioden mellom 1985 og 1995, ifølge Bane Nor.

I 2009 skrev Bane Nor at de var med å fjerne eller sikre ubeskyttet PE-skum i alle landets jernbanetunneler.

I den over 10 kilometer lange Finsetunnelen er ubeskyttet PE-skum fjernet i de områdene av tunnelen der togene kan stoppe på signal

Men det brannfarlige stoffet er fortsatt å finne i flere av de andre tunnelene langs Bergensbanen, bekrefter Bane Nor til NRK fredag.

– Slike plater brukes i de fleste tunnelene i Bergensbanen. Platene er godkjent for bruk, men vi tar problemstillingen på alvor, sier fungerende kommunikasjonssjef Randi Folke-Olsen.

Frode Bødtker

KUNNE FÅTT FATALE KONSEKVENSER: Varabrannsjef i Bergen, Frode Bødtker, sier brannen kunne fått fatale konsekvenser dersom det hadde vært masse folk inne i tunnelen.

Foto: NRK

Kritisk til sikkerheten

Varabrannsjef i Bergen, Frode Bødtker, mener det er uheldig at ikke mer er gjort for å dekke til isolasjon som i dag ikke er beskyttet.

– Når du har så lett antennelig plater, er brannfaren stor når det først tar fyr. Det kunne fått fatale konsekvenser dersom det hadde vært masse folk inne i tunnelen, sier Bødtker.

Et tog på vei til Arna måtte stoppe midt inne i tunnelen og returnere til Bergen på grunn av brannen.

Bødtker legger til at isolasjonen sjelden tar fyr, og at hendelsen i Ulrikstunnelen torsdag ikke var dramatisk.

– Det vi bekymrer oss mest for er at giften i disse platene kan føre til cyanidforgiftning, sier varabrannsjefen.

Ulrikstunnelen brannskader

SKADER: Det tok flere timer å rydde opp etter brannen i Ulrikstunnelen torsdag.

Foto: Bane Nor

Skal sikre platene

Platene som ikke er beskyttet i Ulrikstunnelen, skulle vært byttet ut allerede i 2006, men ifølge Bergens Tidende har Bane Nor flere ganger fått tillatelse til å utsette arbeidet i påvente av den nye Ulrikstunnelen.

Ifølge Bane Nor skal skumplatene i Ulrikstunnelen sikres så snart den nye tunnelen mellom Arna og Bergen er på plass.

– Vi er også i gang med å utarbeide en strategi for hvordan dette skal håndteres i de resterende tunnelene på banestrekningen, avslutter Randi Folke-Olsen.

NRK har forsøkt å få en kommentar fra Jernbanetilsynet, uten å få svar.