På oppdrag fra Kystverket skal selskapet Rambøll bidra med å sikre skråningen som den torpederte båten ligger på 150 meter under havoverflaten.
Arbeidet starter i mai og skal være ferdig i løpet av juni.
– Ubåten har delt seg i to. Baugen ligger i en ustabil skråning som risikerer å rase når kystverket senere skal trygge vraket. Første ledd i sikringen er å legge ut en støttefylling i front av skråningen. Vi har dyktige entreprenører som utfører jobben, sier Tom Øyvind Jahren fra Rambøll til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Full av kvikksølv
Den sunkne farkosten er lastet med 1857 kvikksølvbeholdere og utgjør en stor trussel for havmiljøet.
– Rambøll skal se til at vi og de andre selskapene gjør jobben på riktig måte, og sikre at miljøovervåkningen går riktig for seg sier prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket til BA.
Straks den tyske ubåten U-864 traff havbunnen i 1945, ble den en miljøtrussel for havet ved Hordalandskysten. Hele besetningen på 73 mann omkom i forliset.
Et femtitalls tyske Ubåter gikk ned utenfor Norskekysten under andre verdenskrig, men U-864 hadde den klart mest miljøfarlige lasten.
Konsekvensene ved å ikke gjøre noe med vraket er at 67 tonn kvikksølv kan spres ut i sjøen og tas opp i næringskjeden.
- LES OGSÅ:
Fiskeforbud
Ubåten ble oppdaget utenfor øya Fedje i 2003. Lastet med kvikksølvbeholdere, og på ustabil grunn, utgjør den en stor trussel for havmiljøet rundt.
Et 30.000 kvadratmeter stort område rundt vrakdelene er forurenset av tungmetall.
I 2006 la Kystverket ned fiske- og ferdselsforbud i området over ubåten.
Det har vært store diskusjoner om hvorvidt båten skal heves eller dekkes til, og ennå har man ikke kommet frem til en endelig konklusjon.