Hopp til innhold

Skal sikre den sunkne Fedje-ubåten

Nå starter arbeidet med å ufarliggjøre den tyske kvikksølv-lasten på 150 meters dyp.

Nye bilder av Fedje-ubåten

UNIKE BILDER: Nye bilder av Fedje-ubåten viser hvordan den ligger i dag, 71 år etter forliset. Den sunkne farkosten er lastet med 1857 kvikksølvbeholdere og utgjør en stor trussel for havmiljøet.

Foto: Kystverket

På oppdrag fra Kystverket skal selskapet Rambøll bidra med å sikre skråningen som den torpederte båten ligger på 150 meter under havoverflaten.

Arbeidet starter i mai og skal være ferdig i løpet av juni.

– Ubåten har delt seg i to. Baugen ligger i en ustabil skråning som risikerer å rase når kystverket senere skal trygge vraket. Første ledd i sikringen er å legge ut en støttefylling i front av skråningen. Vi har dyktige entreprenører som utfører jobben, sier Tom Øyvind Jahren fra Rambøll til NRK.

Ubåt ved Fedje

UBÅTFORLIS: Straks den tyske U-864 traff havbunnen i 1945, ble den en miljøtrussel for havet ved Hordalandskysten. Hele besetningen på 73 mann omkom i forliset.

Full av kvikksølv

Den sunkne farkosten er lastet med 1857 kvikksølvbeholdere og utgjør en stor trussel for havmiljøet.

– Rambøll skal se til at vi og de andre selskapene gjør jobben på riktig måte, og sikre at miljøovervåkningen går riktig for seg sier prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket til BA.

Straks den tyske ubåten U-864 traff havbunnen i 1945, ble den en miljøtrussel for havet ved Hordalandskysten. Hele besetningen på 73 mann omkom i forliset.

Et femtitalls tyske Ubåter gikk ned utenfor Norskekysten under andre verdenskrig, men U-864 hadde den klart mest miljøfarlige lasten.

Konsekvensene ved å ikke gjøre noe med vraket er at 67 tonn kvikksølv kan spres ut i sjøen og tas opp i næringskjeden.

Skandi Skolten

OVERVÅKER: Den tyske ubåten U-864 ble oppdaget utenfor Fedje i Nordhordland i 2003. Her «Skandi Skolten»som overvåker havaristen.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

Fiskeforbud

Ubåten ble oppdaget utenfor øya Fedje i 2003. Lastet med kvikksølvbeholdere, og på ustabil grunn, utgjør den en stor trussel for havmiljøet rundt.

Et 30.000 kvadratmeter stort område rundt vrakdelene er forurenset av tungmetall.

I 2006 la Kystverket ned fiske- og ferdselsforbud i området over ubåten.

Det har vært store diskusjoner om hvorvidt båten skal heves eller dekkes til, og ennå har man ikke kommet frem til en endelig konklusjon.