Hopp til innhold

Skal gnage seg gjennom syv kilometer fjell

Slik virker kjempemaskinen som skal lage ny togtunnel på Bergensbanen.

Tunnelboremaskin Arna-Bergen

GIGANTISK MASKIN: Prosjektsjef Hans-Egil Larsen i Jernbaneverket blir liten foran supermaskinen som nå blir montert i Arna. Snart skal den bore seg gjennom hele Ulriken og gjøre plass til dobbelt togspor.

Hun veier 1.200 tonn, har en hale på 155 meter, og er 9,3 meter i diameter. Vi snakker om tunnelboremaskinen som står klar til å lage hull fra Arna til Bergen.

Det må store krefter til når Jernbaneverket skal bygge dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Den enorme tunnelboremaskinen skal utføre størstedelen av grovarbeidet.

Resultatet skal bli en 7,8 kilometer lang togtunnel gjennom Ulriken fra Arna stasjon til Fløen.

Tidkrevende montering

– Boremaskinen er den største som er brukt i Norge hittil, og borer cirka halvannen meter i timen, eller 90 meter i uken, sier prosjektsjef Hans-Egil Larsen.

Maskinen skal erstatte tradisjonell boring og sprengning.

De gigantiske delene, som veier opptil 151 tonn hver, ankom Arna i slutten av august. Siden har 30 personer arbeidet med å montere maskinen, som etter planen skal begynne borearbeidet i desember.

800 meter av hovedløpet til den nye Ulriken-tunnelen i Arna er ferdigsprengt. Man har også sprengt en egen 32 meter lang starttunnel der tunnelboremaskinen skal begynne boringen.

Slik virker tunnelboremaskinen som skal gnage seg gjennom Ulriken i Bergen.

SLIK VIRKER DEN: Se informasjonsvideoen her.

155 meter lang

Starttunnelen er tilpasset formen på tunnelboremaskinen, med sirkulært snitt i enden til borhodet og avrundete støpte vegger på sidene slik at maskinarmene får godt grep til å skyve boremaskinen fremover.

I bunnen av den nye tunnelen støpes et betongdekke som tunnelboremaskinen skal skli på når den fraktes inn til startpunktet for boringen.

Monteringen skjer dels på utsiden av tunnelen, og skal etter hvert også utføres innenfor tunnelåpningen. Maskinen vil bli omtrent 155 meter lang, og av plasshensyn må fronten skyves 40 meter inn i tunnelen hvor man skal gjøre et omfattende sveisearbeid på borhodet.

Åpen dag i Arna

I oktober-november skal det graves ned kabler langs veien under jernbanebroen i Fløen. Det vil bli gravd på begge sider av broen, ca. 50 meter i hver retning. Det er ikke planer om å stenge veien under arbeidet, men veibanen vil bli noe innsnevret, opplyser Jernbaneverket.

– Søndag 25. oktober mellom kl. 12.00 og 15.00 er alle interesserte hjertelig velkomne til å besøke anlegget vårt i Arna, sier Hans-Egil Larsen.

LES OGSÅ: Får 238 lastebiler fulle av stein gjennom nabolaget hver dag