Hopp til innhold

Sjokkert over utsatt U-båtheving

Selskapet Mammoet Salvage er svært overrasket over meldingen som kom fredag om at det ikke lenger var sikkert at U-864 skal heves.

Fedje-ubåten kvikksølvtank

U-864 ved Fedje.

Foto: Kystverket

Det er Mammoet Salvage som har fått oppdraget med å heve fartøyet. Mammoet reagerer blant annet på at fiskeriministeren verken har bedt om klargjørende opplysninger eller å svare på kritikk mot sin rapport, selv om begge deler er vanlig i næringen.

I stedet har den norske regjeringen forholdt seg til en kritisk rapport fra Dovre Group vedrørende fjerningen av den giftige lasten og ubåten.

Utdaterte fakta

Mammoet har imidlertid vært i kontakt med Kystverket for å klargjøre enkelte sider ved kontrakten.

– Basert på denne kontakten er også kontrakten med Kystverket reforhandlet, opplyser Mammoet i en pressemelding i dag.

Her kan du lese hele pressemeldingen fra Mammoet Salvage .

– Vi er sjokkert over at ministeren ikke nevnte den nye kontrakten til Stortinget og at opplysningene som ble fremlagt for stortinget omfattet utdaterte fakta.

Mammoet minner I pressemeldingen om at deres anbud ble valgt opprinnelig fordi dette tok hensyn til både miljøet og sikkerheten for personell som skulle delta i redningsoperasjonen.

Siden Mammoet ble valgt, har selskapet jobbet videre for å ytterligere reduserte risikoen ved redningsoperasjonen for å heve U-864 og kvikksølvlasten som har ligget utenfor Fedje siden krigens dager.

Avviser kritikken

Kvalitetssikringsrapporten fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt var kritisk til Mammoets løsning for heving. Dovre mente at Mammoet verken hadde ressurser eller ekspertise til et prosjekt I denne størrelse, en beskyldning Mammoet avviser som grunnløs.

– Mammoet svarte i denne forbindelse til Kystverket, men våre svar til Kystverket ser ikke ut til å ha nådd frem til Fiskeriministeren.

Regjeringen vil ikke kommentere kritikken fra Mammoet.

NRKhordaland.no kommer med mer.