Sjøforklaringen i Kristiansand tingrett kan danne grunnlaget for en senere straffesak.
– Min jobb er å etterforske hva som er skjedd og hvorfor det skjedde. Det vil bli stilt spørsmål til kapteinen og andre i mannskapet, i tillegg til representanter fra Veritas og rederiet, sier sjøfartsinspektør William J. Bertheussen til NTB.
Det er satt av to dager til sjøforklaringen, dels på grunn av språklige utfordringer. Hele mannskapet om bord på «Fjord Champion» er indisk. Sjøfartsinspektør Bertheussen vil selv føre det meste av ordet under sjøforklaringen.
Dramatisk
Det var sent fredag kveld at det begynte å brenne i maskinrommet på tankskipet, som eies av rederiet Champion Shipping i Bergen.
Brannen spredte seg raskt til brua, og i flere timer var situasjonen svært dramatisk. Først ved 6-tiden lørdag morgen ble de siste av mannskapet på 28 evakuert fra det brennende skipet. Til alt hell kom ingen til skade, enda skipet ble rammet av flere eksplosjoner.
Blusset opp igjen
Hovedredningssentralen ble varslet om brannen klokken 21.55 fredag kveld, og en større redningsaksjon ble satt i verk. Fire fartøy og to helikoptre ble sendt ut mot skipet, som befant seg 15 nautiske mil sørøst for Mandal.
Brannen ombord spredte seg raskt til brua, og det var dramatisk i flere timer. Foto: Scanpix.
Ved midnatt fredag meldte mannskapet at brannen var slukket, men en drøy halvtime senere blusset den opp igjen.
Reddet av været
Med sterk slagside og et osende styrhus ble tankskipet slept til Søgne søndag ettermiddag. «Fjord Champion» fraktet ikke olje da det gikk i fjæresteinene i Søgne, men hadde 746 tonn med bunkersolje og 83 tonn med diesel om bord.
Det var en stund fare for at oljen skulle lekke, men det strålende vinterværet reddet trolig det som ville være en miljøkatastrofe i den sørlandske skjærgården.
Ved 15-tiden tirsdag la «Fjord Champion» til kai ved det nå nedlagte Kristiansand Mekaniske Verksted, og Kystverket la oljelenser rundt havaristen for å sikre seg mot en eventuell oljelekkasje.
Etterspill
Havariet ved kysten av Mandal kan få politiske konsekvenser så vel som strafferettslige. Både politikere, miljøvernere og beboere i området mener det tok for lang tid før havaristen ble tatt under slep.
En slepebåt måtte sendes fra Stavanger, og først 15 timer etter at brannen ble meldt, var slepebåten klar til innsats.
Sjokkert
– Jeg er sjokkert over at det skal gå så lang tid før en slepebåt er på plass. Jeg trodde det var slepebåtkapasitet i Kristiansand, men det er det altså ikke, sa Fremskrittspartiets Kenneth Svendsen til NTB mandag.
Han er saksordfører for en stortingsmelding om sjøsikkerhet og oljevernberedskap som regjeringen har lagt fram og som skal opp for Stortinget i vår.
Bellonas Frederic Hauge mener været avverget en forurensningskatastrofe. Fiskeriminister Svein Ludvigsen er enig i at 15 timer er for lenge å vente, og varslet tidligere denne uka en gjennomgang av slepebåtkapasiteten i Sør-Norge.
Taper millioner
Rederiet Champion Tankers får utbetalt hele forsikringssummen, men taper likevel minst 3 millioner dollar på forliset. «Fjord Champion» ble bygd i 1974 og skulle hogges opp om to år.
En trist styreleder Karl L. Kvalheim mener skipet likevel var rederiets «svane».
Det 170 meter lange «Fjord Champion» var på vei fra Liverpool til Rostock da brannen brøt ut fredag kveld. Skipet har en vekt på 29.990 dødvekttonn.
NTB/Mats Rønning