De hevder lasteskipet, som havarerte i januar, var designet for å laste skeivt.
Rederiet Jebsen blir kritisert for systematisk å laste for mye og skeivt.
- Men mest kritikk får Sjøfartsdirektoratet for å ha laget en svært mangelfull rapport, sier høyskolelektor Rolf Imstøl.
Lang erfaring
Imstøl er utdannet mariningeniør ved NTNU, har seglet som sjøoffiser og underviser nå i blant annet stabilitet ved Høgskolen i Bergen. Han kritiserer i rapporten Sjøfartsdirektoratet for ikke å ha undersøkt "Rocknes" skikkelig.
Farlig ballastank
Imstøl mener kapteinene på "Rocknes" brukte en ballastank høyt oppe på styrbord side for raskt å kunne flytte vann fra den ned i babord side. Men ballast høyt oppe er farleg.
- Dette systemet, eller gamblingen, skulle Sjøfartsdirektoratet ha avslørt, hevdar Imstøl og de andre høyskolektorene ved Institutt for marinfag ved Høgskolen i Bergen.
Sjøfartsdirektoratet har tidligere også fått kraftig kritikk av jusprofessor Geir Woxholdt, for direktoratets «Rocknes»-rapport.
Flagstatens ansvar
Sjøfartsdirektør Rune Teisrud har såvidt sett rapporten og sier til NRK at det er flagstaten der "Rocknes" er registrert, som har ansvaret for å finne ut av "Rocknes"-ulukken.