NRK Meny
Normal

Siste vinter på skrekkveien

Spektakulær, men fryktet, forhatt og farlig. Den smale og rasutsatte veien til Jordalen i Voss har gitt mang en sjåfør hjertebank. Men til sommeren venter lettelsen.

Den rasutsatte veien til og fra Jordalen blir pensjonert til sommeren. Det er det ingen som er lei seg for.

TRANGT OG SMALT: Dette er et av de tryggere partiene på veien til og fra Jordalen. Men møter Helge Gjeralds melkebil andre større kjøretøyer her, er det ikke særlig moro. Bli med på den spektakulære kjøreturen.

Nytt ras i Jordalen i Voss kommune

STADIG RAS: Slike scener er vanlige for beboerne i Jordalen. Her inne i rasoverbygget på det mest utsatte stedet.

Foto: Trond Olav Neteland

– Da blir det en helt annen hverdag, smiler Kari Jordalen og Magnar Nåsen, to av beboerne i dalen som nesten årlig blir isolert på grunn av ras.

Snø og stein fra de bratte fjellsidene har i alle år gjort det til noe nær et mareritt å forsere den smale veien til og fra Jordalen.

Har ikke turt å fortelle familien

Magnar er brøyteansvarlig i bygden og har flere ganger vært nødt til å redde seg inn i rasoverbygget på veien for å unnslippe skred. Noe han har holdt godt tett om, til nå, for å spare familien for bekymringer.

Helge Gjerald

HAR RESPEKT: Melkebilsjåflr Helge Gjerald anslår at han har kjørt veien 1500 ganger.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

– Det var om å gjøre at de visste minst mulig, forteller han.

Melkebilsjåfør Helge Gjerald har kjørt oppover her i 30 år, og anslår at han har hatt 1500 turer opp og ned den forhatte veien.

– Jeg har veldig respekt for den, men er ikke akkurat redd. Jeg har hatt ras foran og bak meg, men aldri blitt truffet. Og så er det jo alltid spennende om man møter en stor bil her og må rygge, sier han.

Kari Jordalen og Magnar Nåsen

ENDA VERRE FØR: Kari Jordalen og Magnar Nåsen ser på bilder av veien fra 60-tallet, da veien gikk på utsiden av fjellet og var enda farligere.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Blir erstattet at trekilometers tunnel

Alle tre finner nå trøst i at dette er siste vinteren folket i Jordalen må slite med den smale og farlige veien. 23. april var det gjennomslag i tunnelen som skal sikre beboerne i den fraflyttingstruede bygden en tryggere hverdag.

Tunnel gjennom isen i Jordalen

ISTUNNEL: Før rasoverbygget og tunnelen kom, måtte det brøytes tunnel i snøskredene for å komme frem.

Foto: Privat

Til sommeren skal den tre kilometer lange tunnelen stå ferdig. Tunnelbyggingen skjer i samband med etableringen av Holmen Kraft i dalen, og den nye tunnelen skal delvis benyttes som trasé for rørene ned til kraftstasjonen i Nærøydalen.

Flere av beboerne i Jordalen har tidligere omtalt den kommende åpningen av tunnelen som starten på en ny tidsregning.

– Det blir en helt annen hverdag, sier Magnar.

– Hadde det ikke kommet tunnel nå, hadde Jordalen snart vært fraflyttet. Det er jeg helt sikker på, sier Kari.

Ny tunnel til Jordalen

NY TID: Her er utløpet til den nye Jordalstunnelen, som blir bygget i forbindelse med etablering av et kraftverk i dalen.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

– Er glad når jeg kommer meg herfra

Bygden like ved fylkesgrensen til Sogn og Fjordane blir kanskje en attraksjon fattigere når gamleveien blir pensjonert. Den vil uten tvil bli husket, men neppe savnet.

– Det er bare godt å vite at vi skal få slippe den. Jeg har sklidd både forlengs og baklengs med ungene i bilen på den veien. Det er ikke noe kjekt, sier Kari.

Melkebilsjåfør Helge legger ikke skjul på at han ser frem til å ha gjort unna den aller siste turen ned bratthenget.

– Jeg har mange en gang vært glad for å komme meg herfra. Når folk sier «nå må du komme deg hjem før raset går,» da er du glad når du er kommet deg helskinnet ned, sier han.

Siste video

Transportselskapet Skyss forsøker seg på verdsrekord - for å setje fokus på refleksbruk.