Sier nei til biodiesel-sponsing: – Verden blir ikke bedre av at vi subsidierer alt

BERGEN HAVN (NRK): Hurtigruten inviterte til drivstoffylling for å be myndighetene sponse norske redere som gjør gode klimavalg. Men samferdselsministeren nekter å gå inn med pengestøtte.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

PRØVEPROSJEKT: Den siste måneden har MS «Polarlys» testet om skipet kan gå på biodiesel, og resultatene har ifølge Hurtigruten vært gode.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

MS «Polarlys» fylte onsdag tankene med biodiesel på kaien i Bergen. Ifølge Hurtigruten blir CO₂-utslippet redusert med 80 prosent sammenlignet med marint drivstoff.

Biodiesel på hurtigruteskip er et prøveprosjekt som «Polarlys» har vært med i den siste måneden.

Men det koster. Ifølge hurtigrutesjef Daniel Skjeldam ligger prisen på drivstoffet godt over 50 prosent høyere enn vanlig marin diesel.

Derfor ønsker selskapet nå at staten tar deler av kostnaden, eller setter ned avgiften på biodiesel.

– Skipsfarten har ingen insentiver til bruk av biodiesel, mens man har store insentiver på veitrafikk og fly. Vi håper å få det samme på skipsfart langs norskekysten. Man vil få kraftig reduksjon i utslippene dersom skipsfartsnæringen tar i bruk denne formen for diesel, argumenterer Skjeldam.

MS Polarlys

FYLLER: Onsdag fylte MS «Polarlys» biodiesel ved kai i Bergen. Prisen for drivstoffet er godt over 50 prosent høyere enn vanlig marin diesel, ifølge hurtigrutereder Daniel Skjeldam.

Foto: Hilde Røsvik / NRK

– Ønsker å få ned utslippene

Biodrivstoffet MS «Polarlys» seiler på er stort sett laget av slakteavfall, og ikke palmeolje. Derfor ville dette drivstoffet ha vært avgiftsfritt på veien.

– Vi mener næringen må gå foran og vise at det er mulig å få ned utslippene. Men vi mener også at vi kan få dette til i samarbeid med det offentlige, gjennom at denne type drivstoff i hvert fall ikke blir avgiftsbelagt så kraftig.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) var onsdag invitert til Bergen av Hurtigruten for å besøke MS «Polarlys» og møte ledelsen.

Dale skryter av tiltaket.

– Hurtigruten mener at drivstoffet reduserer utslippene av CO₂ opp mot 80 prosent. Det er i så tilfelle en effektiv og smart måte å starte omleggingen til en grønnere skipsfart på, sier statsråden.

Jon Georg Dale

FORNØYD MED TILTAKET: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) var onsdag i Bergen for å besøke MS «Polarlys» og møte hurtigruteledelsen.

Foto: Jon Bolstad / NRK

– Verden blir ikke bedre av subsidier

Men på tross av at rederiet synes det er dyrt, vil ikke Dale subsidiere drivstoffet.

Tvert imot bruker han Hurtigrutens initiativ som bevis på at det ikke er nødvendig.

Her ser vi at det ikke først og fremst er kravene fra myndighetene som nå gjør at Hurtigruten gjør denne investeringen, men at de posisjonerer seg for det framtidige markedet.

Dale påpeker at prisen naturlig vil falle dersom etterspørselen blir stor nok.

– I utgangspunktet tror jeg ikke verden blir bedre hvis vi subsidierer alt, sier han.

Administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, gir ikke opp. Han mener man er avhengige av et samarbeid med det offentlige for at bruken av biodrivstoff skal bre om seg.

– Vi håper å jobbe sammen med drivstoffleverandøren og Samferdselsdepartementet for at dette kan bli et drivstoff som kan brukes av langt flere aktører langs norskekysten.

Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam

BER OM PENGER: Administrerende direktør Daniel Skjeldam i Hurtigruten mener staten må bidra til at biodiesel blir mer lønnsomt.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix