Hopp til innhold

SFT hardt presset i retten

Saksbehandler innrømmet i retten at han mistenkte «Probo Emu» for å ha andre ting enn vaskevann i tankene. Likevel ble skipet ikke inspisert.

"Probo Emu"

- Jeg var skeptisk, og ønsket inspeksjon av skipet «Probo Emu», sa saksbehandler I SFT, Egil Strøm, i Nordhordland Tingrett i dag.

Han fryktet at skipet kom med noe annet enn vaskevann, men de overordnede i SFT støttet ikke inspeksjon av skipet.

- Fikk sjokk da jeg forstod omfanget

Egil Strøm i SFT sa i retten i dag at de kjente til skipet «Probo Emu» før hun kom. Vest Tank fortalte at hun kom med vaskevann, noe Vest Tank kunne ta imot. Men Strøm sier han var skeptisk og ba om en inspeksjon av skipet. De ansvarlige i SFT støttet ikke dette, og skipet fikk levere avfallet.

Strøm ble orientert om at Vest Tank skulle avsvovle bensin før Vest Tank startet prosessen, både skriftlig og muntlig.

- Men dette ble lansert som et prøveprosjekt. Jeg fikk sjokk da jeg i ettertid forstod omfanget av dette, sa Strøm.

SFT mottok imidlertid detaljert informasjon fra Vest Tank om prosjektet, men fulgte aldri opp prøveprosjektet. SFT ble presset hardt på hvorfor de ikke hadde kontrollert prosjektet, og Strøm kunne ikke gjøre godt rede for hvorfor han ikke hadde sagt klart nei til hele prosjektet.

Vest Tank oppfatter det slik at Egil Strøm gav dem tillatelse til prosjektet, basert på flere telefonsamtaler og e-poster.

- Jeg skjønte ikke det som stod der, sa Strøm, og forklarte at han heller ikke på det tidspunktet vurderte om dette kunne være en ulovlig prosess.

Prøver ble aldri analysert

I Nordhordland tingrett i dag vitnet også daglig leder i analyseselskapet Norinspectors AS, Per Eilert Berntsen om deres forhold til Vest Tank.

Selskapet arbeidet på oppdrag fra Trafigura og var tilstede på kaien i Sløvåg da «Probo Emu» kom til Vest Tank i oktober 2006. Før dette hadde selskapet hatt kontakt med Saybolt i Nederland og de advarte mot avfallet fra skipet.

– Vi ble advart og fortalt at avfallet som skulle til Norge trolig var identisk til avfallet som endte på Elfenbenskysten. De ba oss om å ta forhåndsregler. Jeg tok det opp med våre folk og ba dem være forsiktige.

Da skipet ankom Sløvåg var ansatte fra Norinspectors hyret inn av Trafigura for å ta prøver av avfallet.

– Vi skulle overvåke lossingen og sjekke at tankene på skipet var rene etterpå. I tillegg tok vi prøver av skipets slop-tanker.

Berntsen fortalte videre at prøvene de tok ombord på Probo Emu aldri ble sendt til analyse.

– Det var aldri et krav fra våre oppdragsgivere at prøvene vi tok fra «Probo Emu» skulle analyseres.

I tillegg tok Norinspectors prøver av alle skipene som kom til Sløvåg med coker-bensin. Disse prøvene ble sendt til Statoil Mongstad og Gøteborg for analyse.

Ved Statoil Mongstad sier de at prøvene kun ble analysert for merkaptan-innhold og ingenting annet. Merkaptaner er svovelholdige organiske forbindelser. Prøveresultatene ble sendt til Norinspectors, som var oppdragsgiver.


LES OGSÅ: NRK-journalist skal vitne