Hopp til innhold

Får bot på 150.000 kroner for denne SMSen

To kraftselskap må punge ut for å ha sendt reklame ulovlig til flere tusen forbrukere.

Bot for ulovleg marknadsføring

DYR SMS: Markedsrådet mener denne meldingen ble sendt flere tusen forbrukere i Sunnhordland og på Haugalandet uten at de ønsket å motta den. – Klassisk spam, mener Forbrukerombudet.

Foto: Illustrasjon / NRK

På forsommeren 2015 sendte Haugaland Kraft og Sunnhordland Kraftlag ut reklame på SMS til rundt 3000 forbrukere. Problemet var bare at forbrukerne ikke hadde godtatt å motta reklame på denne måten. Kraftselskapene sendte også ut adressert reklame til rundt 1500 forbrukere som hadde reservert seg mot reklame i postkassen.

Strømleverandører og andre næringsdrivende har ikke lov til og spamme folk.

Frode Elton Haug, Juridisk direktør hos Forbrukerombudet

Dette snappet de to kraftselskapenes konkurrent Fjordkraft opp, og bestemte seg for å klage reklamekampanjen inn til Forbrukerombudet.

– Hadde reservert seg mot reklame

Der var det ingen tvil, markedsføringen var ulovlig.

– Det som ble sendt til folk på sms og som dermed dukket opp på telefonene var klassisk spam. Da er det ingen tvil om at man hadde brutt et forbud, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Frode Elton Haug

– MÅ SAMTYKKE TIL SMS: Forbrukere må ha godtatt å få reklame på SMS for å få det, og skal slippe å få reklame i posten når de har reservert seg mot det, forklarer Frode Elton Haug, Juridisk direktør hos Forbrukerombudet.

– Heller ikke reservasjonen mot å få adressert reklame hadde selskapene respektert, forklarer han.

Forbrukerombudet ba Markedsrådet om å gjøre vedtak om et overtredelsesgebyr på 75.000 kroner til hvert av selskapene i og med at reklamestuntet var en samarbeidskampanje mellom Haugaland Kraft og Sunnhordland Kraftlag.

Kraftselskapet beklager

Nå har Markedsrådet enstemmig vedtatt at selskapene må betale.

– Strømleverandører og andre næringsdrivende har ikke lov til og spamme folk. Vedtaket mot Haugaland Kraft og Sunnhordland Kraftlag viser at denne typen brudd på markedsføringsloven blir slått ned på, sier Haug.

Gunn Margareth Lassesen

– BEKLAGER: Markedssjef i Haugaland Kraft, Gunn Margareth Lassesen, legger seg flat og beklager at kampanjen ikke ble kvalitetssikret godt nok før den ble sendt forbrukere.

Foto: Haugaland Kraft

Haugaland Kraft har akseptert gebyret, og beklager overfor alle som mottok reklame til tross for å ha reservert seg.

– Vi tar gebyret til etterretning og har allerede i forkant av vedtaket gjort tiltak. Vi skal opptre etter lover og regler, det skulle bare mangle, sier markedssjef Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft.

Hun sier det aldri var selskapets intensjon å bryte markedsføringsloven.

– Vi beklager at ikke ting ble kvalitetssikret på en god måte i forkant av kampanjen, sier hun.