og Tom Arne Moe
I tett snøvær skal de to flyene bare ha vært sekunder fra
katastrofen.
Flygerne fattet mistanke
København-flyet fra Oslo var ved 6.20-tiden på vei mot den vestre rullebanen for å ta av. Samtidig var morgenflyet fra Bergen på vei inn for landing på den samme rullebanen.
Flygerne på København-flyet skal ha skjønt at noe var galt og stanset før de nådde rullebanen.
Alvirlig hendelse
Flygelederen som ga flyene klarsignal, skal ifølge VG ha blitt suspendert, men dette er ikke bekreftet fra Avinors side.
- Vi har hatt en alvorlig hendelse hvor Avinor internt har
startet en gransking, men eventuelle personalmessige forhold kommenterer jeg av prinsipp ikke, sier Per Harald Pedersen, sjef for tårn og innflygingskontroller ved de største flyplassene i Norge til NTB.
De to SAS-flyene med flere hundre mennesker ombord hadde begge fått tillatelse til å bruke den samme rullebanen. Flyet som skulle ta av, stanset da flygerne skjønte at noe var galt.
Pressetalskvinne i SAS-Braathens, Siv Meisingseth, ser også svært alvorlig på hendelsen.