Langt på vei de fleste kommunene i Hordaland ligger ved sjø eller fjord, og svært mange har et forhold til båtene.
Under kan du se en oversikt over båtene som har gått og fortsatt går i fylket.
Denne saken er under utvikling, og vi setter derfor stor pris på bilder av flere båter, samt mer informasjon og eventuell korrigering av opplysingene vi har fått innhentet.
MS «Alfen»
En av de aller eldste passasjerbåtene fra Hordaland. Her fotografert på Aker Brygge i Oslo en gang på 1980-tallet. Denne båten gikk tidligere i rute mellom Bergen og Askøy. Båten er bygget i 1893, og ble ombygd i 1942.
MS «Baronen»
Denne katamaranen ble bygget i 1994 og gikk i trafikk mellom Bergen og Sunnhordland. Båten har plass til 125 passasjerer, og ble solgt til Tyrkia i 2005.
MS «Baronessa»
Søsterskipet til «Baronen», og gikk på samme rute. Ble solgt til Korea i 2005.
MS «Beinveien»
Denne katamaranen ble bygget for Vest Trafikk i 1992, og gikk på strekningen Bergen - Kleppestø. HSD Sjø, nå Tide, overtok båten i 2000. Eies nå av Rosendal Turist Service.
MS «Bremnes»
Bygget i 1949 og gikk i rute for HSD. Båten ble i 1978 omdøpt til MS MS «Bremnesing», og året etter ble den solgt til et engelsk rederi.
MS «Bremnes» (II)
Bygget i 1978 og gikk i trafikk for HSD frem til 1990, da den ble solgt til Island. Ble da omdøpt til «Sæfari».
MS «Bruvik»
Kjent og kjær fjordabåt, bygget i 1949 og gikk i trafikk for Indre Nordhordlands Dampbåtlag, senere BNR. Solgt til Finland i 1989, og ble der restaurantskip med sauna (!). Ble kjøpt tilbake og satt i god gammel stand av lokale båtentusiaster i 1994, og brukes nå som tur- og turistbåt.
MS «Draupner»
Bygget i 1989 ved Fjellstrand, og gikk inn i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Senere omdøpt til MS «Tyrving». Solgt til Taiwan i 2002.
MS «Draupner» II
Søsterskipet til MS «Sleipner», som forliste i november 1999. Bygget samme år, og gikk i trafikk på Vestlandet frem til 2007. Båten ble da solgt til Italia, og heter nå «Ammari». For den første «Draupner»-båten, se MS «Tyrving».
MS «Etne»
Bygget i 1962 for HSD. Ble solgt til Simon Møkster i 1983 og omdøpt til «Striltun». Deretter solgt til utlandet. Båten har siden hatt en rekke navn, og skal nå bære navnet «Gem Star».
MS «Flæsen»
Gikk i rute vest på Sotra på 1950-tallet. Hadde tidligere navnet «Sundbussen».
MS «Granvin»
Veteranbåt, opprinnelig bygget ved Mjellem & Karlsen i 1931 for HSD. Båten gikk i rute i Indre Hardanger frem til 1987. Fikk i 1995 status som verneverdig.
MS «Halsnøy»
Bygget i 1957 for HSD, og gikk på Kvinnherad-ruten frem til 1981. Solgt i 1983, og endte i 1988 opp på Roskildefjorden i Danmark, hvor nå er restaurantskip og bærer navnet «Sagafjord».
MS «Hardangerfjord»
Gods- og passasjerbåt bygget i 1959 for HSD. Solgt til Fylkesbaatene i Sogn og Fjordane i 1982 og omdøpt til «Firda». Solgt videre flere ganger, og skal nå befinne seg i Kroatia, under navnet «Darli».
MS «Kommandøren»
Bygget i 1990 for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, går i rute fra Bergen - Måløy. Søsterskip til MS «Vingtor».
MS «Lygra»
BNR-eid katamaran som trafikkerte Bergen - Frekhaug - Knarvik frem til åpningen av Nordhordlandsbrua i 1994. Solgt til Kina.
MS «Manger»
Forgjengeren til MS «Lygra» på Bergen - Frekhaug - Knarvik. Fortsatte i ruten sammen med «Lygra» frem til 1994. Ble også solgt til Kina.
MS «Midthordland»
Bygget i 1947 for Det Midthordlandske Dampskipsselskap. Solgt til HSD i 1961. Forsvant til Sverige i 1971, men kjøpt tilbake av lokale båtentusiaster i 1994. Nå i drift som veteranskip.
MS «Midhordland» (her med MS «Sunnhordland)
Katamaran bygget i 1981 for HSD. Solgt til Sverige i 1994, og skal nå være i bruk på Kypros.
MS «Olympia» / MS «Lady Anne»
Den første hurtigbåten i Hordaland. Var i en periode på 1950-tallet eiet av Askøy D/S, og gikk i rutetrafikk mellom Askøy og Bergen. Ruten var ingen suksess, og ble lagt ned etter relativt kort tid. Bærer nå navnet MS «Lady Anne» og er nå turbåt i Hardanger.
DS «Oster»
Dampbåt bygget i 1908 for Indre Nordhordlandske Dampskipsselskap. Båten gikk i fast rute mellom Modalen/Osterfjorden og Bergen, og var spesielt konstruert som isbryter. Ble omdøpt til «Marder» av okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. Ombygget til transportbåt i 1964, og fikk da navnet MS «Vaka». Kjøpt av Nordhordland Veteranbåtlag i 1996, og først omdøpt til «Gamle Oster». Fikk sitt rette navn tilbake i 2000, og var ferdig restaurert i 2005. Gjort udødelig av Ivar Medaas og tekstforfatter Ragnvald Hammer i sangen «Dar Kjem Dampen».
MS «Rygerfonn»
Bygget i 2007 og går i ruten Bergen - Os - Rosendal. Båten har plass til 97 passasjerer og ble levert av Brødrene Aa i Hyen. Ruten drives av rederiet L. Rødne & Sønner AS.
MS «Sleipner»
Katamaran fra 1999, som trafikkerte Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Båten gikk på grunn ved Ryvarden fyr i Sveio 26. november 1999. 16 personer omkom.
MS «Snarveien»
Bygget for BNR i 2005. Trafikkerer Bergen - Kleppestø
DS «Stord» og MS «Nordstjernen»
Førstnevnte var opprinnelig et dampskip, og ble bygget i 1913. Gikk i rute for HSD mellom Bergen, Hardanger, Sunnhordland og Stavanger frem til 1969. Da ble det solgt til Blå Kors i Oslo, og brukt som losjiskip. Kjøpt tilbake av et veteranbåtlag i 1981, men ble totalskadd i en brann i 1987. Fikk innstallert dampmaskin før brannen. Restaureringsarbeidet pågår fortsatt. Båten har fått status som verneverdig av Riksantikvaren.
Hurtigruteskipet «Nordstjernen» ble levert til Det Bergenske Dampskipsselskab i 1956. I fortsatt drift, og fikk i 2007 status som verneverdig av Riksantikvaren.
MS «Sunnhordland»
Katamaran bygget i 1975 for HSD. Solgt til Gibraltar i 1999, og videre til Kroatia i 2001.
MS «Tedno» II
Katamaran på Flaggruten, bygget i 1992 for HSD. Ble solgt til Tyrkia i 2007.
MS «Tedno» III
Bygget av Oma Baatbyggeri for Tide Sjø i 2007, og går i trafikk til og fra Austevoll.
MS «Teisten»
Hydrofoilbåt som ble bygget i Italia og levert til HSD i 1970. Solgt til Stavanger i 1987, deretter til utlandet. For «Teisten» II, se MS «Øygar».
MS «Teisten» III
Katamaran bygget av Fjellstrand AS på Omastrand for Tide Sjø, og satt inn i Sunnhordlands-ruten.
MS «Tidebris»
Opprinnelig «Vindafjord», og gikk i trafikk i Rogaland frem til 2006. Ble først leid ut, så solgt til Tide Sjø. Går nå i Flaggruten. Fikk sitt nåværende navn i august 2008.
MS «Tideekspress»
Bygget i 2008 og går på ruten mellom Hareid, Valderøyu og Ålesund
MS «Tjelden» II
Bygget i 1973 som MS «Haugesund» for Haugesund D/S. Ble overtatt av HSD i 1980 og ble da omdøpt. Solgt i 1989 til Sverige og senere til Tonga. For «Tjelden» I, se HB «Tranen».
MS «Tjelden» III
Bygget i 1986 som MS«Anne Linne» for Gods-Trans AS. Kjøpt av HSD i 1990 og ombygget tuk passasjerbåt. Brukes nå til hvalsafari i Nord-Norge.
HB «Tranen»
Hydrofoilbåt som HSD hadde i perioden 1968 til 1982. I starten kjent som HB «Tjelden». Opprinnelig bygget i 1963 for et svensk rederi. Visstnok hugget opp i Stavanger på 1990-tallet.
MS «Tranen» II
Bygget i 1990 og gikk i trafikk ved Stavanger under navnet «Concorde II». Solgt til HSD i 1991, og fikk der sitt nye navn. Båten gikk blant annet i rute mellom Norheimsund og Odda, før den i 1995 ble solgt tilbake til Rogaland. Kom på sett og vis tilbake da rogalandsrederiet Fjordservice ble fusjonert inn i Tide Sjø AS. Heter nå «Lyse Express».
MS «Tranen» III
Katamaran bygget i 2006 for Tide Sjø. Går i trafikk mellom Bergen og Sunnhordland.
MS «Tyrving» II
Bygget i 2002 og satt inn på Flaggruten mellom Bergen og Stavanger i 2007. Båten var tidligere kjent som MS «Strandafjord». For «Tyrving» I, se MS MS «Draupner».
MS «Vingtor»
Katamaran bygget i 1990, opprinnelig for trafikk i Thailand. Hadde navnene «Pattaya Express» og «Jet Cat» før den i 1996 ble kjøpt av HSD og fikk sitt nåværende navn. Går i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger.
MS «Vøringen»
Passasjerbåt bygget i 1983 for HSD, og gikk blant annet i Indre Hardanger. Solgt i 1989, og har siden vært både i Danmark og Liberia.
MS «Vøringen» II
Katamaran fra 1995, bygget for HSD. Har trafikkert blant annet på Austevoll og i Indre Hardanger.
MS ««Øygar»/Teisten» II
HSD-båt, bygget i 1975. Gikk under navnet «Øygar» frem til 1988, så omdøpt til «Teisten». Ble i 1996 solgt til Fjordwing AS i Strandebarm, og fikk der navnet «Starcruise».
MS «Årås»
Bygderutebåt i Nordhordland.