Hopp til innhold

Se fjordabåtene i Hordaland

Båten har i alle år vært et viktig transportmiddel i fylket vårt. Her kan du se bilder av mange av båtene, og lese hvor de ble av.

MF "Baronen" og MF "Tedno" sier takk for seg i Bergen.

KOMMER OG GÅR: «Baronen» og «Tedno» sier takk for seg i Bergen. Les mer om båtene lenger nede i saken.

Foto: unknown

Langt på vei de fleste kommunene i Hordaland ligger ved sjø eller fjord, og svært mange har et forhold til båtene.

Under kan du se en oversikt over båtene som har gått og fortsatt går i fylket.

Denne saken er under utvikling, og vi setter derfor stor pris på bilder av flere båter, samt mer informasjon og eventuell korrigering av opplysingene vi har fått innhentet.

MS «Alfen»

En av de aller eldste passasjerbåtene fra Hordaland. Her fotografert på Aker Brygge i Oslo en gang på 1980-tallet. Denne båten gikk tidligere i rute mellom Bergen og Askøy. Båten er bygget i 1893, og ble ombygd i 1942.

MS "Alfen", her på Aker Brygge i Oslo, gikk i rute mellom Bergen (1980-tallet)

1980-tallet

Foto: Harald Sætre

MS «Baronen»

Denne katamaranen ble bygget i 1994 og gikk i trafikk mellom Bergen og Sunnhordland. Båten har plass til 125 passasjerer, og ble solgt til Tyrkia i 2005.

MS "Baronen" på Sunde

(ukjent år)

Foto: Lars Johan Storækre

MS «Baronessa»

Søsterskipet til «Baronen», og gikk på samme rute. Ble solgt til Korea i 2005.

MS "Baronessa" ved Os kai (1990-tallet)

1990-tallet

Foto: Harald Sætre

MS «Beinveien»

Denne katamaranen ble bygget for Vest Trafikk i 1992, og gikk på strekningen Bergen - Kleppestø. HSD Sjø, nå Tide, overtok båten i 2000. Eies nå av Rosendal Turist Service.

MS "Beinveien", som trafikkerte Kleppestø-Nøstet fra 1992 til 2005

(ukjent år)

Foto: Tom Gulbrandsen

MS «Bremnes»

Bygget i 1949 og gikk i rute for HSD. Båten ble i 1978 omdøpt til MS MS «Bremnesing», og året etter ble den solgt til et engelsk rederi.

MS "Bremnes" ved kai i Bergen (1977)

1977

Foto: Harald Sætre

MS «Bremnes» (II)

Bygget i 1978 og gikk i trafikk for HSD frem til 1990, da den ble solgt til Island. Ble da omdøpt til «Sæfari».

MS "Bremnes" ved kai i Bergen (1981)

1981

Foto: Harald Sætre

MS «Bruvik»

Kjent og kjær fjordabåt, bygget i 1949 og gikk i trafikk for Indre Nordhordlands Dampbåtlag, senere BNR. Solgt til Finland i 1989, og ble der restaurantskip med sauna (!). Ble kjøpt tilbake og satt i god gammel stand av lokale båtentusiaster i 1994, og brukes nå som tur- og turistbåt.

MS "Bruvik" ved Haus kai (1978)

1978

Foto: Harald Sætre

MS «Draupner»

Bygget i 1989 ved Fjellstrand, og gikk inn i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Senere omdøpt til MS «Tyrving». Solgt til Taiwan i 2002.

MS "Draupner"

1989

Foto: Harald Sætre

MS «Draupner» II

Søsterskipet til MS «Sleipner», som forliste i november 1999. Bygget samme år, og gikk i trafikk på Vestlandet frem til 2007. Båten ble da solgt til Italia, og heter nå «Ammari». For den første «Draupner»-båten, se MS «Tyrving».

MS "Draupner" ved Strandkaiterminalen i Bergen

(ukjent år)

Foto: Lars Johan Storækre

MS «Etne»

Bygget i 1962 for HSD. Ble solgt til Simon Møkster i 1983 og omdøpt til «Striltun». Deretter solgt til utlandet. Båten har siden hatt en rekke navn, og skal nå bære navnet «Gem Star».

MS "Etne" i lasterute mellom Bergen og Sunnhordland (1981)

1981

Foto: Harald Sætre

MS «Flæsen»

Gikk i rute vest på Sotra på 1950-tallet. Hadde tidligere navnet «Sundbussen».

MS "Flæsen", tidligere "Sundbussen". Gikk i rute vest på Sotra på 50-tallet. (1988)

1988

Foto: Harald Sætre

MS «Granvin»

Veteranbåt, opprinnelig bygget ved Mjellem & Karlsen i 1931 for HSD. Båten gikk i rute i Indre Hardanger frem til 1987. Fikk i 1995 status som verneverdig.

MS "Granvin"

(2009)

Foto: Harald Sætre

MS «Halsnøy»

Bygget i 1957 for HSD, og gikk på Kvinnherad-ruten frem til 1981. Solgt i 1983, og endte i 1988 opp på Roskildefjorden i Danmark, hvor nå er restaurantskip og bærer navnet «Sagafjord».

MS "Halsnøy" ved Myklebust kai i Uskedalen (1976)

1976

Foto: Harald Sætre

MS «Hardangerfjord»

Gods- og passasjerbåt bygget i 1959 for HSD. Solgt til Fylkesbaatene i Sogn og Fjordane i 1982 og omdøpt til «Firda». Solgt videre flere ganger, og skal nå befinne seg i Kroatia, under navnet «Darli».

MS "Hardangerfjord" ved kai i Rosendal (1982)

1982

Foto: Harald Sætre

MS «Kommandøren»

Bygget i 1990 for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, går i rute fra Bergen - Måløy. Søsterskip til MS «Vingtor».

Kommandøren
Foto: Terje Karlsen

MS «Lygra»

BNR-eid katamaran som trafikkerte Bergen - Frekhaug - Knarvik frem til åpningen av Nordhordlandsbrua i 1994. Solgt til Kina.

MS "Lygra" på Byfjorden (1989)

1989

Foto: Harald Sætre

MS «Manger»

Forgjengeren til MS «Lygra» på Bergen - Frekhaug - Knarvik. Fortsatte i ruten sammen med «Lygra» frem til 1994. Ble også solgt til Kina.

MS "Manger" i rute fra Bergen til Frekhaug og Knarvik (1983)

1983

Foto: Harald Sætre

MS «Midthordland»

Bygget i 1947 for Det Midthordlandske Dampskipsselskap. Solgt til HSD i 1961. Forsvant til Sverige i 1971, men kjøpt tilbake av lokale båtentusiaster i 1994. Nå i drift som veteranskip.

MS "Midthordland" i Uskedalen (1967)

1967

Foto: Harald Sætre

MS «Midhordland» (her med MS «Sunnhordland)

Katamaran bygget i 1981 for HSD. Solgt til Sverige i 1994, og skal nå være i bruk på Kypros.

MS "Midthordland" og MS "Sunnhordland" på Vågen i Bergen (1982)

1982

Foto: Harald Sætre

MS «Olympia» / MS «Lady Anne»

Den første hurtigbåten i Hordaland. Var i en periode på 1950-tallet eiet av Askøy D/S, og gikk i rutetrafikk mellom Askøy og Bergen. Ruten var ingen suksess, og ble lagt ned etter relativt kort tid. Bærer nå navnet MS «Lady Anne» og er nå turbåt i Hardanger.

MS "Olympia" / MS "Lady Anne"

(2009)

Foto: Harald Sætre

DS «Oster»

Dampbåt bygget i 1908 for Indre Nordhordlandske Dampskipsselskap. Båten gikk i fast rute mellom Modalen/Osterfjorden og Bergen, og var spesielt konstruert som isbryter. Ble omdøpt til «Marder» av okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. Ombygget til transportbåt i 1964, og fikk da navnet MS «Vaka». Kjøpt av Nordhordland Veteranbåtlag i 1996, og først omdøpt til «Gamle Oster». Fikk sitt rette navn tilbake i 2000, og var ferdig restaurert i 2005. Gjort udødelig av Ivar Medaas og tekstforfatter Ragnvald Hammer i sangen «Dar Kjem Dampen».

Sommerbilde
Foto: Clay Kalleklev, Hamre

MS «Rygerfonn»

Bygget i 2007 og går i ruten Bergen - Os - Rosendal. Båten har plass til 97 passasjerer og ble levert av Brødrene Aa i Hyen. Ruten drives av rederiet L. Rødne & Sønner AS.

MS "Rygerfonn" i rute mellom Rosendal og Bergen (2008)

2008

Foto: Harald Sætre

MS «Sleipner»

Katamaran fra 1999, som trafikkerte Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Båten gikk på grunn ved Ryvarden fyr i Sveio 26. november 1999. 16 personer omkom.

MS "Sleipner"

(1999)

Foto: Harald Sætre
MF "Sleipner"
Foto: Haukeland, Erlend / SCANPIX

MS «Snarveien»

Bygget for BNR i 2005. Trafikkerer Bergen - Kleppestø

MS "Snarveien" på Kleppestø-Nøstet

(ukjent år)

Foto: unknown

DS «Stord» og MS «Nordstjernen»

Førstnevnte var opprinnelig et dampskip, og ble bygget i 1913. Gikk i rute for HSD mellom Bergen, Hardanger, Sunnhordland og Stavanger frem til 1969. Da ble det solgt til Blå Kors i Oslo, og brukt som losjiskip. Kjøpt tilbake av et veteranbåtlag i 1981, men ble totalskadd i en brann i 1987. Fikk innstallert dampmaskin før brannen. Restaureringsarbeidet pågår fortsatt. Båten har fått status som verneverdig av Riksantikvaren.

Hurtigruteskipet «Nordstjernen» ble levert til Det Bergenske Dampskipsselskab i 1956. I fortsatt drift, og fikk i 2007 status som verneverdig av Riksantikvaren.

DS "Stord" og MS "Nordstjernen" på Vågen i Bergen (2008)

2008

Foto: Picasa 2.7

MS «Sunnhordland»

Katamaran bygget i 1975 for HSD. Solgt til Gibraltar i 1999, og videre til Kroatia i 2001.

MS "Sunnhordland" i Sunnhordlandsruta (1990-tallet)

1990-tallet

Foto: Picasa 2.7

MS «Tedno» II

Katamaran på Flaggruten, bygget i 1992 for HSD. Ble solgt til Tyrkia i 2007.

Gamle MS "Tedno" på Vågen i Bergen

(ukjent år)

Foto: Lars Johan Storækre

MS «Tedno» III

Bygget av Oma Baatbyggeri for Tide Sjø i 2007, og går i trafikk til og fra Austevoll.

MS "Tedno" i Bekkjarvik

(ukjent år)

Foto: Harald Sætre

MS «Teisten»

Hydrofoilbåt som ble bygget i Italia og levert til HSD i 1970. Solgt til Stavanger i 1987, deretter til utlandet. For «Teisten» II, se MS «Øygar».

HB "Teisten"

(1980-tallet)

Foto: Harald Sætre

MS «Teisten» III

Katamaran bygget av Fjellstrand AS på Omastrand for Tide Sjø, og satt inn i Sunnhordlands-ruten.

MS "Teisten" på Sunnhordlandsruten (2008)

2008

Foto: Harald Sætre
MS "Teisten" ved Møkster

(ukjent år)

Foto: Harald Sætre

MS «Tidebris»

Opprinnelig «Vindafjord», og gikk i trafikk i Rogaland frem til 2006. Ble først leid ut, så solgt til Tide Sjø. Går nå i Flaggruten. Fikk sitt nåværende navn i august 2008.

MS "Tidebris" på Flaggruten mellom Bergen og Stavanger (2009)
Foto: Harald Sætre

MS «Tideekspress»

Bygget i 2008 og går på ruten mellom Hareid, Valderøyu og Ålesund

MS "Tideekspress" i Bergen

(ukjent år)

Foto: Harald Sætre

MS «Tjelden» II

Bygget i 1973 som MS «Haugesund» for Haugesund D/S. Ble overtatt av HSD i 1980 og ble da omdøpt. Solgt i 1989 til Sverige og senere til Tonga. For «Tjelden» I, se HB «Tranen».

MS "Tjelden" ved Fitjar (1988)

1988

Foto: Harald Sætre

MS «Tjelden» III

Bygget i 1986 som MS«Anne Linne» for Gods-Trans AS. Kjøpt av HSD i 1990 og ombygget tuk passasjerbåt. Brukes nå til hvalsafari i Nord-Norge.

MS "Tjelden"

(2002)

Foto: Harald Sætre

HB «Tranen»

Hydrofoilbåt som HSD hadde i perioden 1968 til 1982. I starten kjent som HB «Tjelden». Opprinnelig bygget i 1963 for et svensk rederi. Visstnok hugget opp i Stavanger på 1990-tallet.

HB "Tranen"

(1982)

Foto: Harald Sætre

MS «Tranen» II

Bygget i 1990 og gikk i trafikk ved Stavanger under navnet «Concorde II». Solgt til HSD i 1991, og fikk der sitt nye navn. Båten gikk blant annet i rute mellom Norheimsund og Odda, før den i 1995 ble solgt tilbake til Rogaland. Kom på sett og vis tilbake da rogalandsrederiet Fjordservice ble fusjonert inn i Tide Sjø AS. Heter nå «Lyse Express».

MS "Tranen" i rute Norheimsund - Odda (1991)

1991

Foto: Harald Sætre

MS «Tranen» III

Katamaran bygget i 2006 for Tide Sjø. Går i trafikk mellom Bergen og Sunnhordland.

MS "Tranen" ved Sunde

(ukjent år)

Foto: Harald Sætre

MS «Tyrving» II

Bygget i 2002 og satt inn på Flaggruten mellom Bergen og Stavanger i 2007. Båten var tidligere kjent som MS «Strandafjord». For «Tyrving» I, se MS MS «Draupner».

MS "Tyrving" i Bergen

(ukjent år)

MS «Vingtor»

Katamaran bygget i 1990, opprinnelig for trafikk i Thailand. Hadde navnene «Pattaya Express» og «Jet Cat» før den i 1996 ble kjøpt av HSD og fikk sitt nåværende navn. Går i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger.

MS "Vingtor"

(2008)

Foto: Harald Sætre

MS «Vøringen»

Passasjerbåt bygget i 1983 for HSD, og gikk blant annet i Indre Hardanger. Solgt i 1989, og har siden vært både i Danmark og Liberia.

MS "Vøringen" i opplag i Bergen (1989)

1989

Foto: Harald Sætre

MS «Vøringen» II

Katamaran fra 1995, bygget for HSD. Har trafikkert blant annet på Austevoll og i Indre Hardanger.


MS "Vøringen" ved Ulvik (2009)

2009

Foto: Harald Sætre
MS "Vøringen" i Norheimsund

(ukjent år)

Foto: Harald Sætre

MS ««Øygar»/Teisten» II

HSD-båt, bygget i 1975. Gikk under navnet «Øygar» frem til 1988, så omdøpt til «Teisten». Ble i 1996 solgt til Fjordwing AS i Strandebarm, og fikk der navnet «Starcruise».

MS "Øygar" i rute Bergen-Øygarden (1980-tallet)

1980-tallet

Foto: Harald Sætre
MS "Teisten" ved kai i Leirvik (1986)

1986

Foto: Harald Sætre

MS «Årås»

Bygderutebåt i Nordhordland.

MS "Årås"
Foto: Harald Sætre