Hopp til innhold

SAS øker billettprisen hvis du flyr fra utlandet først

SAS uttalte at det er «forutsigbart hva du skal betale» uansett om du starter tur/retur-reisen din i Norge eller utlandet. Det viste seg å være en sannhet med store modifikasjoner.

Et fly fra SAS går inn for landing på Oslo lufthavn

LANDING I OSLO: Tur/retur-reiser med SAS som bestilles med utreise fra utlandet er dyrere enn med utreise fra Norge.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Tidligere denne uken skrev NRK om utbredelsen av såkalt prisdiskriminering i transport- og reiselivsbransjen. I saken kom det frem at Norwegian selger billettene sine dyrere i dollar på norwegian.com/us enn i kroner på norwegian.no.

SAS har samme priser uansett på hvilket språk og i hvilken valuta man bestiller.

Men nå viser det seg at SAS sitt prissystem kan gjøre det langt dyrere å fly tur/retur utlandet-Norge enn tur/retur Norge-utlandet.

Det betyr at samme billett, på samme fly, kan være minst dobbelt så dyr for én passasjer som en annen.

Mye dyrere med utreise fra utlandet

Da NRK først tok kontakt med SAS, spurte vi hvorfor det ikke er dyrere for amerikanere å bestille billetter hos dem, og hvorfor SAS ikke har valgt å prise seg høyere inn mot det amerikanske markedet.

Det svarte ikke informasjonssjef Knut Morten Johansen direkte på, utover å si at prisingen «er styrt av tilbud og etterspørsel, kapasitet, kostnader, produkt, konkurransesituasjonen, og så videre».

Han la til at det skal være «forutsigbart hva du skal betale enten du reiser ut fra USA eller Norge» (NRKs utheving).

Men en gjennomgang av SAS' priser viser at du på mange utenlandsreiser tur/retur kan risikere at har betalt opptil flere ganger mer enn sidemannen for billetten din dersom du startet reisen i utlandet og han i Norge.

Los Angeles-Oslo-Los Angeles dobbelt så dyrt som Oslo-Los Angeles-Oslo

Prisforskjellene kan illustreres av følgende eksempel:

I februar 2017 er laveste pris fra Oslo til Los Angeles 1966 kroner. Men da må du reise fra Oslo til Los Angeles først. Reiser du fra Los Angeles til Oslo først, koster samme billett på samme fly fra Oslo til Los Angeles 3879 kroner.

Og «straffen» for å fly først fra Los Angeles, kommer dobbelt opp ved returreisen. Flyr du fra Oslo først, koster billigste returbillett fra Los Angeles i februar 1676 kroner. Flyr du fra Los Angeles først, må du betale 3597 kroner for å komme deg tilbake fra Oslo.

Dermed koster de samme to billettene på de samme to flygingene til sammen over dobbelt så mye hvis du flyr fra Los Angeles først (7476 kroner mot 3642 kroner).

– Har med prisoptimeringssystemet å gjøre

Konfrontert med prisforskjellene mellom utreiser fra utlandet og Norge, svarer SAS' informasjonssjef først at sammenligningen blir feil, fordi man ikke tar hensyn til prisene på billettene som allerede er solgt. Så sier Johansen at det har med etterspørsel å gjøre.

– Ta for eksempel Oslo-London. Hvis du reiser dit en fredags ettermiddag, når mange reiser over for å se fotballkamper, er prisen høyere enn fra London til Oslo en fredags ettermiddag, sier Johansen.

– Men det vi lurer på, er hvorfor samme billett på samme flyavgang, i februar neste år, er langt dyrere hvis passasjeren flyr fra Los Angeles til Oslo først i stedet for fra Oslo til Los Angeles først?

– Det har med prisoptimeringssystemet å gjøre, sier Johansen.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

FORSKJELLIGE PRISER: – De laveste prisene fra USA er generelt litt høyere enn de laveste prisene fra Skandinavia, medgir Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Foto: BJORN H STUEDAL / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

SAS: – Dette er komplisert vitenskap

Etter å ha diskutert saken opp med de ansvarlige for prisingen i SAS, utdyper Johansen svarene på NRKs spørsmål om praksisen med forskjellig prising på samme flytur etter utreisested.

«Prising av flybilletter er en komplisert vitenskap. SAS benytter et avansert optimeringssystem som gjør at man fra selskapets side både fyller flyene og kan få en så god inntekt i billettsalget som mulig. På en flygning som forventes å ikke bli helt full, så kan man se stor variasjon i prisene på samme flygning. Det kan baseres på hvor man begynner sin reise (start i USA eller start i Europa) og ikke hvilken valuta man velger å betale med», skriver Johansen i en e-post.

Han sier at prisnivåene drives av de generelle prisnivåene og betalingsviljen i markedet. Mens Norwegian differensierer i valuta, har SAS altså et annet system.

«SAS gjør dette gjennom forskjeller i de laveste prisene, og optimerer ut fra hvilken inntekt man ønsker fra bestillingen», skriver Johansen.

Innrømmer at prisene er høyere fra utlandet

Selv om det er grunn til å tro at prissystemet deres, med høyere priser hvis du reiser fra utlandet først, «diskriminerer» flest utlendinger, understreker SAS at det ikke har med nasjonalitet å gjøre.

«Det er ikke dyrere for en amerikaner å bestille en billett med SAS. Vi diskriminerer ikke på nasjonalitet. Derimot er den laveste prisen du kan finne på din reise som begynner i USA noe høyere, enn hva den laveste prisen du kan finne fra Skandinavia. Dette baseres på markedets betalingsvilje, men har ikke noe med hvilken nasjonalitet den som foretar bestillingen har, eller om du ønsker å betale i USD eller NOK», skriver Johansen.

– Står du inne for formuleringen om at det er «forutsigbart hva du skal betale enten du reiser ut fra USA eller Norge», i lys av at det gjennomgående er dyrere å fly med SAS hvis man tar utreisen fra USA?

– Nei, dette stemmer ikke helt. De laveste prisene fra USA er generelt litt høyere enn de laveste prisene fra Skandinavia, som jeg sa i går. Når et fly begynner å fylles opp helt, så styres ikke prisen lenger etter antallet tilgjengelige seter, som ville gitt høyere pris fra USA, men etter en fastsatt verdi, hvilket gjør at man får lik pris fra USA som fra Skandinavia, skriver Johansen.

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

– Et spennende tema

NHH-professor Frode Steen sier at prisdiskriminering brer stadig mer om seg innen transport og reiseliv, og at det innen luftfart er en ekstrem grad av pristilpasning etter etterspørsel.

Steen var overrasket over at SAS ikke tok høyere priser av sine amerikanske passasjerer. Og overraskelsen kan altså sies å være berettiget.

NRK har de siste dagene fått en rekke reaksjoner på prissystemene til Hurtigruten og Norwegian. Steen er ikke overrasket over at temaet engasjerer.

– Dette er et spennende tema, siden det har fasetter av både «rettferdighet»; at alle skal ha lik pris, og et ønske om å maksimere inntekter for bedrifter, konstaterer Steen.