Ved 10.30-tiden onsdag hadde Viking rykket ut til ca. 450 bergingsoppdrag bare siden midnatt. Det er dobbelt så mye som på en vanlig vinterdag.
I den inneværende kuldeperioden har pågangen vært så stor at selskapet har hentet inn alt tilgjengelig mannskap for å rekke over alt.
LES OGSÅ:
2500 oppdrag på én dag
– Pågangen er veldig stor for tiden, og nesten alt er kulderelatert. Mandag hadde vi 2500 oppdrag, stort sett fordi folk ikke sjekker bilen sin grundig nok før vinteren, sier nestleder Magnus Røsvik ved Vikings kundesenter til NRK.no.
Også hos Voss Redningstjeneste, som kjører for Falck og NAF, går varm for tiden.
– De fleste henvendelsene går på starthjelp på grunn av flatt batteri. Det øker på når gradestokken kryper ned mot 13-14 kuldegrader. Når det nærmer seg 20 minusgrader, begynner også dieselen å lage trøbbel, sier daglig leder Olaug Hamre.
– De samme problemene går igjen overalt. Det er heller ikke uvanlig at vi må hjelpe samme person flere ganger, sier Røsvik.
LES OGSÅ: Sprengkald uke i vente
– Flatt batteri hyppigste årsak
Dårlig bilbatteri er en gjenganger. Svært mange bilister opplever startvansker når det er svært kaldt.
– Batteriet blir raskere utladet i kulden, og da er det ikke nok med en kort kjøreturer for å lade det opp igjen. Da bør man vurdere å sette det på lading over natten.
–Ladekapasiteten må man sjekke allerede før vinteren setter inn. Er batteriet dårlig, må det byttes ut, sier Magnus Røsvik.
Folk med dieselbiler kan også få problemer når det blir alvorlig kaldt.
– Da kan dieselen fryse og bli litt slushaktig, sier Røsvik.
Dette må du passe på i kulden
Viking gir følgende råd for å unngå bilproblemer om vinteren:
- Sørg for å ha et godt batteri
- Sjekk at du har nok kjøle- og frostvæske
- Ny og fersk olje reduserer faren for havari
- Ha med deg låsolje. Bruk eventuelt en varm klut el pose med vann for å tine låsen
- Vask dekkene for å sikre best mulig veigrep
- Ta med varme klær, mat, drikke og en spade hvis du skal over fjellovergangene
– Må regne med ekstra ventetid
– Klarer dere å hjelpe alle som ringer?
– Ja, vi rekker over alt, men folk må regne med litt ekstra ventetid i denne perioden. Vi har hentet inn ekstra mannskap til både kundesenteret og til bilene vi har ute i utsatte områder, sier Røsvik.