Hopp til innhold

Rush av biler som skal vrakes

I dag må den gamle bilen din vrakes hvis du vil unngå årsavgiften.

Fristen for å betale årsavgift går ut i dag. Det gjør at folk vil vrake gamlebilen.

– Jeg vraker bilen for å slippe å betale årsavgiften, sier Susanne Landås.

NRK møter henne etter at skiltene er klippet av bilen hennes utenfor Norscrap West sitt mottak på Hanøytangen på Askøy. Her strømmer biler til fra hele bergensområdet. Og strømmen av biler øker drastisk jo nærmere datoen nærmer seg 20. mars.

Susanne Landås

SLIPPER ÅRSAVGIFTEN: Susanne Landås er en av dem som har fått vraket bilen, og spart årsavgiften.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Det er mye å gjøre her nå før fristen for å betale veiavgiften går ut. Det er et jevnt sig av biler hele tiden, forteller Kenneth Andersen hos Norscrap West.

Bilvrakene er i snitt 18 år

I fjor ble det vraket 137 239 biler mot pant i Norge. Det er over 40 000 flere enn for ti år siden. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Gjennomsnittsalderen på bilene var 18 år. I Hordaland ble 12 151 biler vraket i 2013. Her i fylket er gjennomsnittsalderen et år yngre enn resten av landet.

– Det er helst biler fra slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet som blir vraket, bekrefter Andersen.

Vraking av bil

STOR JOBB: Arbeiderne ved Norscrap West løper fra bil til bil og klipper skilter.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Tar alle det fint å måtte vrake bilen?

– Nei, det tror jeg ikke. Veldig mange har hatt bilen sin i mange år, og ser nok litt vemodig på at bilen brått blir revet fra dem, sier han.

Blir malt i bitte små deler

På mottaket blir bilene raskt tatt hånd om. Skiltene blir klippet, chassisnummeret blir fjernet og deretter blir bilen brakt til sanering.

Finn ut hvor du kan vrake bilen!

– Det er en prosess bilen må igjennom før bilen blir malt opp. Først må de saneres, tømmes for alle væsker. Til slutt ender de opp i en stor skredder, som maler den opp i bitte små deler. Alt blir malt opp og skilt ut i de ulike fraksjonene, forteller Andersen.

NAF Bergen mener man må få en teknisk vurdering av bilen før man avgjør om den skal vrakes.

– Dersom reparasjonskostnadene overgår verdien, så bør man gjerne vurdere om det er verdt å betale årsavgiften ett år til.

Årsavgiften ligger på rundt 3000 kroner. Vrakpanten er på nøyaktig 3000 kroner.