Tenk det står der i Gyldendals store konversasjonsleksikon, riktignok helt fra 1972, så det var før noen i vårt trafikkbilde hadde skjønt hvordan det foregår. Den som kommer først inn i en rundkjøring, har forkjørsrett, het det så enkelt da jeg tok sertifikat.
Men det har jo vist seg at dette - som alt annet - kan fortolkes. Dessuten har rundkjøringene våre fått flere kjørefelt, så hvis du kommer rett frem, og er så heldig å komme deg inn i rundkjøringen, og så skal videre rett frem, skal du ligge i venstre felt, slik at de som er i rundkjøringen og skal til høyre, kan ligge i høyre felt og svinge ut uten å krysse foran deg.
Da skal du blinke til venstre, selvom du egentlig skal rett frem, og så, når du skal rett frem, skal du blinke til høyre, selvom du altså skal rett frem. Samtidig må du se opp for sjåføren som du trodde skulle til høyre, men som likevel skal rett frem - i samme fil som deg .
Hvis du blinker til venstre, slik du tror du har lært, så tror han at du skal videre rundt rundkjøringen og følgelig svinger han inn rett framfor deg, mens begge er like usvikelig sikker i troen på at begge har rett, for det har sjåførlæreren sagt, eller vegkontoret, eller politiet, og det hadde ikke vært så vanskelig hvis bare de tre instansene hadde sagt det samme, men de har jo ikke det.
For er en rundkjøring forkjørsveg med vegkryss for hver avkjøring eller er det en rundkjøring der de som kommer inn har vikeplikt, og er det i grunnen to forskjellige ting. Politiet har for lengst bedt om hjelp fra Justisdepartementet for å få avgjort om det som er rett er galt eller omvendt.
Foreløpig har, så vidt jeg vet, Justisdepartmentet, ikke svart.
I mellomtiden er det fortsatt den sterkestes rett som gjelder, for hvis du ser at du kommer før han som alt er der, så er du på en måte først hvis du kommer først. Og hvis ingen er enige om hvem som har rett, er det ingen som kan si at du kjører feil.
Så er det jo det, at det visstnok bare er her i Bergen det går fullstendig rundt for alle, ulykkestallene i våre rundkjøringer er mye høyere enn i alle andre rundkjøringer det er naturlig å sammenligne seg med. Er det oss det er noe i vegen med, eller er det rundkjøringene eller politiet.
I Gyldendals leksikon for 1972, står det videre : «Størst nytte gjør rundkjøringen i store trafikkårer ved innkjøring fra landeveien og inn i bytrafikken. Den vil dempe på farten og bli en vekker for forsiktig og hensynsfull kjøring».
Der ligger vel feilen, vi er så sikker på at vi har rett at vi presser oss inn foran en hvilken som helst idiot som har en annen mening enn oss. Resultatet blir at den eneste trygge måten å kjøre i en rundkjøring på, når du først er kommet inn, er å holde til venstre - hele tiden !!!
5.februar 2002
Dagfinn Malt