Grunnen er at HSD har reagert svært negativt på forslaget om å flytte treningen fra de enkelte rederiene til de maritime høgskolene.
Ny dialog
Sjøfartsdirektoratet vil gå i ny dialog med HSD og de andre rederiene.
- Men vi er ikke interessert i å lage en forskrift som ikke tjener den hensikten vi ønsker å oppnå, presiserer assisterende Sjøfartsdirektør, Sigurd Gude
Etter Sleipner-forliset kom det fram at mannskapet ikke var godt nok trent i å takle krisesituasjoner, og det viste seg at regelverket for sikkerhetsopplæring hadde flere svake punkt.
- Rederiene bør ha ansvaret
Nå ønsker Sjøfartsdirektoratet å skjerpe kravene, og foreslår blant annet regelmessig sikkerhetstrening med maksimum to og et halvt års mellomrom. Men forslaget om å flytte denne treningen til de maritime høgskolene fikk HSD til å tenne på alle plugger.
- Ansvaret for opplæringen og nivået til besetningen er helt klart rederiet sitt. Men da er det viktig at det er rederiene som har den oppfølgingen slik at vi har kontroll med det og kan avdekke når vi må forbedre sikkerhetsopplæringen.
Harald Aarø er leder for hurtigbåtdivisjonen til HSD. Han ønsker å beholde muligheten til å skreddersy treningen av sitt mannskap. Nå vil Sjøfartsdirektoratet gå gjennom utkastet til regelverk på nytt. Men Gude avviser at de har forandret mening etter å ha snakket med HSD.
- Nei, vi har ikke kommet på andre tanker. Spørsmålet er kanskje mer hvordan denne treningen og re-treningen faktisk gjennomføres. Men dette ønsker vi å diskutere med næringen på nytt.