Kaoset rundt redningsvestene på norske ferger og passasjer-båter når stadig nye høyder. Det er nye prøver som til nå har vært godkjente, som viser seg å ikke være så gode likevel.
Dermed må tusenvis av vester bygges om for at folk skal kunne føle seg trygge ombord i norske båter.
Dummet seg kraftig ut
Det er stort sett bare to ting alle er enige om: at det norske veritas har dummet seg kraftig ut, og at redningsvestene på norske skip og ferger er de beste i verden.
- Vi må konstatere at vi fortsatt, og lenge nå, har hatt den beste vesten som er tilgjengelig på markedet, Regatta-vesten, slik den er, sier informasjonssjef i HSD, Arild Sondre Sekse til NRK Hordaland.
Kaoset startet med at Det norske Veritas - på vegne av Staten - først godkjente og så trakk tilbake godkjennelsen av den avanserte redningsvesten fra Regatta-fabrikken i Ålesund. Veritas ga rederiene som bruker vesten pålegg om kostbare utbedringer.
Elendig utført
Men nå viser det seg at hele testen som Veritas gjennomførte i fjor var elendig utført.
Nå risikerer HSD å måtte bruke millionsummer på utbedringer som trolig er helt unødvendige.
- Dersom det skulle ende med at vi må endre eller skifte ut de vestene vi har, så snakker vi om en kostnad på 3-15 millioner kroner. Det er i såfall utgifter som vi vil kreve refundert, sier Sekse.
Går til søksmål
Rederienes Landsforening representerer HSD og de andre passasjerbåt-rederiene. Direktør Harald Thomassen har alt gjort det klart at det blir søksmål mot Veritas.
- De rederiene som har kjøpt vestene, og som her vil få et tap, stiller seg bak et søksmål. Det dreier seg om 22 rederier som representerer til sammen 70 000 vester.
- Er dette så nært man kommer en skandale?
- Ja, jeg kan ikke finne noe annet dekkende ord for det, sier Thomassen til NRK Hordaland.