NRK Meny
Normal

Raser mot vegvesenet etter tellefeil og stans i veiprosjekt

Vegvesenet brukte fire millioner på å planlegge, før de fant ut at utbedringen var unødvendig. – For en gangs skyld syntes jeg vegvesenet var litt i forkant. Nå venter de i stedet til problemene blir for store, sier Høyre-topp i Bergen.

Køer på E16 i Arna

IKKE NY TUNNEL: Vegvesenet skrinlegger reguleringsplanen for toløps tunneler mellom Arna og Vågsbotn. Her ved Bjørkhaugtunnelen, som skulle utvides.

Foto: Tone Berge / NRK

Onsdag skrev NRK at Statens vegvesen skrinlegger prosjektet med ny firefeltsvei og tunneler på E16 mellom Arna og Vågsbotn i Bergen.

Tunnelutbedringen kom inn i Nasjonal Transportplan (NTP) etter at det ble beregnet en årsdøgnstrafikk på 17.000 kjøretøy. Men etter å ha brukt to år og fire millioner på planleggingen, fant vegvesenet ut at den reelle trafikken var på 13.500 kjøretøy i døgnet.

– Derfor har Statens vegvesen bestemt at planleggingen som er satt i gang for E16 Arna-Vågsbotn blir avsluttet, meldte vegvesenet på sine nettsider.

– Jeg får hakeslepp

Det fikk Høyres gruppeleder i Bergen bystyre til å tenne på alle plugger.

Dag Skansen bystyret

TAR SAKEN TIL BYSTYRET: – Jeg vil tro at de fleste partier som er opptatt av transport vil reagere på dette, sier Dag Skansen.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– At fagfolk kan fremstå som så lite visjonære og målrettede, og legge dette prosjektet dødt, er mildt sagt skremmende, sier Dag Skansen.

Han viser til at strekningen allerede er ulykkes- og købelastet, og mener den må dimensjoneres for vekst for å avlaste den luftforurensede Bergensdalen for trafikk.

– Selv om årsdøgnstrafikken ligger under 20.000, må de likevel gjøre noe med denne veien. Det har vært et premiss vi har lagt til grunn i planleggingen av både bybanen og Ringvei vest. Jeg får rett og slett litt hakeslepp, sier Skansen.

Han vil nå be byrådet hente inn en redegjørelse fra vegvesenet i saken.

Også fylkesordfører Tom-Chister Nilsen (H) og nestlederen i fylkets samferdselsutvalg reagerer negativt på nyheten.

– Denne saken viser også at årsdøgnstrafikk som beregningsgrunnlag må evalueres, sier Alf Helge Greaker (V).

Regionveisjefen: – Uheldig

Regionveisjef Helge Eidsnes understreker at utbedring av veistrekningen skal planlegges videre, men at det nå skal inngå som en del av Ringvei øst.

Helge Eidsnes

UHELDIG: – Det har ikke skjedd før at et prosjekt har blitt skrinlagt på grunn av store feiltellinger, sier regionveisjef Helge Eidsnes.

Foto: NRK

– Det er reguleringsplanen som avsluttes. Pengene som var satt av i NTP var til tunnelene, som følge av EU-kravene til økt tunnelsikkerhet, sier Eidsnes.

Han sier han forstår politikernes reaksjon.

– Det som står på nettsidene våre var uheldig formulert. Det som ble sagt om de fire millionene er heller ikke riktig, for planleggingen er ikke bortkastet og kommer til nytte i det videre arbeidet.

– Men tunnelprosjektet blir utsatt?

– Ja, fordi man ikke ser det behovet som de første tallene viste. Vi skal lage en ny NTP til neste år, og får se hvordan Ringvei øst kommer ut da.

– Første gang det skjer

Regionveisjefen mener politikerne kan være trygge på at trafikktallene som ligger til grunn for NTP-prosjekter generelt er til å stole på.

– Det har ikke skjedd før at et prosjekt har blitt skrinlagt på grunn av store feiltellinger. Men det er litt nytt for oss, dette med EU-kravene til tunneler.

– Er det andre tunneler dere har usikre trafikkmålinger på?

– Nei, vi er trygge på at det er grunnlag for doble løp de andre stedene vi har planlagt det, sier Eidsnes.

Siste video

Liv Holmefjord og Torbjørn Lorentzen følger 1000-meteren på skøyter i OL fra Fana IL sitt klubbhus på Nesttun i Bergen.
Programleiar: Mariann Reikerås
Programleiar: Mariann Reikerås