NRK Meny
Normal

Raser mot vegvesenet etter tellefeil og stans i veiprosjekt

Vegvesenet brukte fire millioner på å planlegge, før de fant ut at utbedringen var unødvendig. – For en gangs skyld syntes jeg vegvesenet var litt i forkant. Nå venter de i stedet til problemene blir for store, sier Høyre-topp i Bergen.

Køer på E16 i Arna

IKKE NY TUNNEL: Vegvesenet skrinlegger reguleringsplanen for toløps tunneler mellom Arna og Vågsbotn. Her ved Bjørkhaugtunnelen, som skulle utvides.

Foto: Tone Berge / NRK

Onsdag skrev NRK at Statens vegvesen skrinlegger prosjektet med ny firefeltsvei og tunneler på E16 mellom Arna og Vågsbotn i Bergen.

Tunnelutbedringen kom inn i Nasjonal Transportplan (NTP) etter at det ble beregnet en årsdøgnstrafikk på 17.000 kjøretøy. Men etter å ha brukt to år og fire millioner på planleggingen, fant vegvesenet ut at den reelle trafikken var på 13.500 kjøretøy i døgnet.

– Derfor har Statens vegvesen bestemt at planleggingen som er satt i gang for E16 Arna-Vågsbotn blir avsluttet, meldte vegvesenet på sine nettsider.

– Jeg får hakeslepp

Det fikk Høyres gruppeleder i Bergen bystyre til å tenne på alle plugger.

Dag Skansen bystyret

TAR SAKEN TIL BYSTYRET: – Jeg vil tro at de fleste partier som er opptatt av transport vil reagere på dette, sier Dag Skansen.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– At fagfolk kan fremstå som så lite visjonære og målrettede, og legge dette prosjektet dødt, er mildt sagt skremmende, sier Dag Skansen.

Han viser til at strekningen allerede er ulykkes- og købelastet, og mener den må dimensjoneres for vekst for å avlaste den luftforurensede Bergensdalen for trafikk.

– Selv om årsdøgnstrafikken ligger under 20.000, må de likevel gjøre noe med denne veien. Det har vært et premiss vi har lagt til grunn i planleggingen av både bybanen og Ringvei vest. Jeg får rett og slett litt hakeslepp, sier Skansen.

Han vil nå be byrådet hente inn en redegjørelse fra vegvesenet i saken.

Også fylkesordfører Tom-Chister Nilsen (H) og nestlederen i fylkets samferdselsutvalg reagerer negativt på nyheten.

– Denne saken viser også at årsdøgnstrafikk som beregningsgrunnlag må evalueres, sier Alf Helge Greaker (V).

Regionveisjefen: – Uheldig

Regionveisjef Helge Eidsnes understreker at utbedring av veistrekningen skal planlegges videre, men at det nå skal inngå som en del av Ringvei øst.

Helge Eidsnes

UHELDIG: – Det har ikke skjedd før at et prosjekt har blitt skrinlagt på grunn av store feiltellinger, sier regionveisjef Helge Eidsnes.

Foto: NRK

– Det er reguleringsplanen som avsluttes. Pengene som var satt av i NTP var til tunnelene, som følge av EU-kravene til økt tunnelsikkerhet, sier Eidsnes.

Han sier han forstår politikernes reaksjon.

– Det som står på nettsidene våre var uheldig formulert. Det som ble sagt om de fire millionene er heller ikke riktig, for planleggingen er ikke bortkastet og kommer til nytte i det videre arbeidet.

– Men tunnelprosjektet blir utsatt?

– Ja, fordi man ikke ser det behovet som de første tallene viste. Vi skal lage en ny NTP til neste år, og får se hvordan Ringvei øst kommer ut da.

– Første gang det skjer

Regionveisjefen mener politikerne kan være trygge på at trafikktallene som ligger til grunn for NTP-prosjekter generelt er til å stole på.

– Det har ikke skjedd før at et prosjekt har blitt skrinlagt på grunn av store feiltellinger. Men det er litt nytt for oss, dette med EU-kravene til tunneler.

– Er det andre tunneler dere har usikre trafikkmålinger på?

– Nei, vi er trygge på at det er grunnlag for doble løp de andre stedene vi har planlagt det, sier Eidsnes.

Siste video

Distriktsnyheter fra Hordaland og Sogn og Fjordane
Erna Solberg med fremføring av "Nystemten" og Ketil Solvik-Olsen på tuba var en del av den offisielle åpningen av Bergens nye flyplass.
Se hele arbeidet med å fjerne flytedokken fra Foto/redigering: Tim Wassmo