Mens TV 2-konsernet tidligere slet med TV Norge, er det nå Kanal 24 som er konsernets hodepine.
– Vi skal ha et kors å bære hele tiden, så vi holder oss våkne, sa TV 2-sjef Kåre Valebrokk da kvartalsresultatene ble lagt fram i Bergen onsdag.
For tallene for den nye radiokanalen er på ingen måte lystelig lesning. Driftsunderskuddet landet på 30,7 millioner kroner, og det er bare solgt radioreklame for i underkant av 13 millioner kroner. Dette er betydelig under forventet. En kapitalutvidelse må på plass om hjulene fortsatt skal gå rundt.
Uten verdi
– Vi er bekymret, og det er klinkende klart at noe må gjøres, kommenterer den fargerike TV-sjefen, før han legger til:
– Strategisk vil vi være med, men selv prisen for strategi – riktig strategi – kan bli for høy.
Styret i radiokanalen møtes torsdag, og den vanskelige økonomiske situasjonen er selvskreven på sakskartet. TV 2-gruppen, som eier 34 prosent av aksjene, varsler at de blant annet vil se på driftskostnadene. Ambisjonsnivået bør kanskje senkes en periode, og nyhetsproduksjonen vil bli gått nærmere etter i sømmene.
– Vi skal beskytte innholdet, men det er ganske mye som kan gjøres rundt det, sier Valebrokk.
TV 2 hadde opprinnelig aksjer for 30 millioner kroner i kanalen, disse er nå nedskrevet til null.
– Regnskapsmessig er Kanal 24 uten verdi. Vi skriver ned for å være på den sikre siden, fastslår TV 2-redaktøren.
Seervekst
Sett under ett hadde TV 2-konsernet et resultat på 100.000 kroner før skatt. Dette er betraktelig bedre enn i samme periode i fjor, da de landet på minus 8,3 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 17,2 millioner kroner, mot 0,3 millioner kroner i første kvartal i fjor.
Dette er da også et resultat som gleder TV 2.
Seerutviklingen er også positiv, etter en heller tung høst. Det eneste negative er at de spiser av TV Norges seere, der TV 2 eier 49 prosent av aksjene.
– Vi gleder oss over TV 2s resultat, men skulle selvsagt gjerne sett at det gikk på bekostning av andre enn de vi eier, fastslår økonomidirektør Øyvind Johannessen.
Nettavisen i pluss
TV-kanalen TV 2 fikk et resultat før skatt på 13,8 millioner kroner i første kvartal, 13,1 millioner kroner bedre enn i samme periode i fjor.
For første gang går også TV 2 Nettavisen med overskudd. Driftsresultatet endte på 100.000 kroner, mot 3,4 millioner kroner i underskudd på samme tid i fjor.
– Vi har tro på at vi nå har snudd utviklingen, men det kan fortsatt svinge litt, mener Johannessen.
Også TV 2 Interaktiv er kommet på plussiden etter å ha slitt en stund.