Euroen har overtatt pengebøkene til spanjolene, og det gir nye muligheter for Bømlo-verftet. Etter innføringa av Euro satt nemlig den spanske nasjonalbanken igjen med tonnevis av gylne, men helt ubrukelige pesetas. Og da kom Wärtsilä-konsernet på banen.
Propeller av pesetas. Foto: Wärtsilä
2500 tonn
- Kvaliteten på pesetas-myntene er veldig god og veldig lik den vi bruker i propellene, og de består av samme legering som propellene. Vi kjøpte 2500 tonn mynter, forteller konsernsjef Jari Salo.
Pengene ble smeltet om, og sendt til den norske Wärtsilä-fabrikken på Bømlo, hvor pesetas-propellene blir gjort ferdige.
Resirkulering
Men på Bømlo er det ingen som tør fortelle om de gylne propellene. Vi blir derfor henvist til konsernsjefen i Nederland. Fabrikkarbeiderne setter sammen propellene, og kan for lite om handel av spanske pesetas.
- Vi fikk myntene til en god pris. Nasjonalbanken solgte myntene til et slags skraphandler-firma, og Wärtsilä har kjøt myntene hos dem for omlag to Euro per kilo, sier Salo. - Vi bruker jo mye skrapmetall i vår produksjon, så dette er egentlig bare resirkulering.
Mange, mange, mange mynter
Om du vil kvitte deg med litt mynt, så er dessverre ikke annen europeisk mynt egnet til propell-laging. Men at det går mange mynter med i én propell er det ingen som helst tvil om.
- Hehe, det er vanskelig å si nøyaktig, men det er mange. Veldig mange. En mynt veier noen gram, mens en propell kan veie opp mot 50 tonn. Det er et stort regnestykke, ler Jari Salo.