Hopp til innhold

Problemhøsten: Seks ting Bybanen har slitt med

Avsporinger, radiokluss, vognfeil og overfylte avganger. Slik skal Bybanen komme alle problemene denne høsten til livs.

Bybanen spora av i Kaigaten

SPORET AV: Ingen personer kom til skade da Bybanen sporet av i Kaigaten 19. oktober, like ved endestoppet i Byparken.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

Bybanen har den siste tiden vært rammet av flere tilfeller av driftsstans og problemer, både av kortere og lenger varighet. Banen frakter daglig 35.000 passasjerer.

I morgentimene tirsdag måtte to bybanevogner tas ut av drift, som førte til overfylte- og forsinkede avganger. Begge reservevognene er allerede til reparasjon.

– Det har vært for mange hendelser nå. Vi kan ikke akseptere dette nivået fremover. Avsporinger skal vi ikke ha, sier Håkon Rasmussen, samferdselssjef i Hordaland fylkeskommune.

– Vi gremmes når det ikke går bra, sier bybanedirektør Paul M. Nilsen til NRK.

Bybanen og personbil kolliderte på Paradis i Bergen

13. SEPTEMBER: Bil kolliderte med Bybanen på Paradis.

Foto: Bergen brannvesen på Instagram

Her er hendelsene de siste seks ukene:

3. november: To vogner ute av drift

Tekniske problemer førte til at to av 16 vogner, som normalt opererer i rushtiden, var ute av drift i morgentimene. De skulle etter planen være tilbake i rute til ettermiddagsrushet samme dag.

– Tekniske problemer på vogner kan inntreffe, men det er selvsagt ikke bra for publikum. Vi har i øyeblikket fire vogner ute av drift, det vises igjen på tilbudet. Normalt har vi to reservevogner, men to av dem er skadet grunnet avsporinger.

– En står til reparasjon i Berlin og kommer ikke tilbake før i første kvartal. Den andre skal være klar om noen dager. Jeg håper vi blir bedre stilt utover 2016 når vi får innført de nye og lengre vognene, sier bybanedirektør Paul M. Nilsen.

30. oktober: Alt ut av drift

Alle vognene til Bybanen ble tatt ut av trafikk fredag like før klokken 21.30, og det var full stopp i nesten to timer. Klokken 23.15 var driften i full gang. Årsaken ble opplyst å være kommunikasjonsproblemer ut til vognene.

– Vi implementerte et nytt teknisk system. Migrasjonen gikk ganske bra, men så fikk vi problemer med radiosambandet. Når vognradioene ikke fungerer kan vi ikke kjøre. Dette problemet mener vi nå å ha kontroll på, sier driftssjef John C. Hansen i operatørselskapet Keolis.

24. oktober: Kjørte seg fast

Bybanen sto etter tekniske problemer i 07-tiden lørdag morgen. En bybanevogn kjørte seg fast i sporet i Kaigaten. Bybanen AS lovet å så nærmere på hva som må gjøres for å hindre flere problemer i Kaigaten.

19. oktober: Avsporing

Ingen personer kom til skade da Bybanen sporet av i Kaigaten, like ved endestoppet i Byparken. Avsporingen skapte trafikktrøbbel i over seks timer.

– Avsporing var en kombinasjon av vognførerfeil og store belastninger på vekselen i en trafikkert gate, og mye skitt i sporet. Vi har bedt om økt oppmerksomhet på vekslene i byen. Vognførerbiten håndterer vi.

14. oktober: Problemvogn stanset all trafikk

En vogn på vei fra Fantoft til sentrum fikk tekniske problemer og stanset all trafikk i vel en halvtime.

13. september: Krasjet med bil

En bil kolliderte med Bybanen på Paradis, som førte til stopp i én time.

– Om høsten hender det erfaringsmessig at en og annen bil kommer borti oss. Å verge seg helt fra slike ting er dessverre vanskelig, selv om vi har hatt relativt få hendelser, sier Nilsen.

Bybanen

MANGLER RESERVEVOGNER: På grunn av to ferske avsporinger, og skader på materiellet, mangler Bybanen i Bergen for øyeblikket reservevogner om det skulle oppstå teknisk svikt.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Lover å ta grep

Samferdselssjef Håkon Rasmussen lover at alle aktørene som har ansvaret for å holde bybanen i gang, gjør det de kan for å hindre uønskede hendelser.

– Ja, det er klart vi forstår publikums frustrasjon. De 35.000 daglige passasjerene våre forventer at dette skal virke, og det gjør vi også. Vi ønsker at tilbudet skal fremstå som attraktivt og godt. Da må vi holde «åpningstidene», sier Rasmussen til NRK.

– Er dette uflaks, udyktighet, eller skyldes disse tingene at man ennå er i startfasen?

– Vi har vært i drift i fem år og kan ikke si at vi er i startfasen lenger. Jeg kan ikke gå inn i de konkrete hendelsene, men kan si at vi er flere aktører som jobber for å holde Bybanen i gang, og som analyserer situasjonen. Vi jobber systematisk for å hindre hendelser, sier Håkon Rasmussen.