Hopp til innhold

Historisk dåp på E39-sambandet – døpte fergene mens de var i trafikk

HALHJEM (NRK): Prestisjefergene ble ikke levert i tide og hundrevis av avganger ble kansellert. Ti måneder etter skandalestarten har Torghatten Nord endelig fått døpt fergene.

Fergedåp E39 Halhjem-Sandvikvåg

DØPTE FERGER I RUTE: De nye fergene kom inn til Halhjem og lå til kai i om lag 20 minutter mens de ble døpt.

Foto: Mette Anthun / NRK

Onsdag ble alle de fem nye fergene på sambandet Halhjem-Sandvikvåg døpt. Det ble en historisk dåp på Vestlandet.

Fergene som ble døpt er MF «Flatøy», MF «Færøy», MF «Huftarøy», MF «Samnøy» og MF «Lysøy». De har fått navn etter øyer i kommunen Tysnes, Fitjar, Austevoll og Fusa.

De nye gassfergene kom i tur og orden inn til Halhjem og lå til kai i om lag 20 minutter mens de ble døpt.

– Jeg tror ikke dette har blitt gjort før. I alle fall ikke i så stort omfang som dette. Som regel døper man før fergene settes i drift, men for oss var det nødvendig å få dem i drift så fort som mulig, sier direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.

Gudmødrene på de nye E39-fergene på Halhjem - Sandvikvåg

GUDMØDRE (f.v): Kathrine Granheim (Torghatten Nord), Trine Lindborg (påtroppende ordfører i Bjørnafjorden), Tone Soleng Wilsgaard (DNB), Jane Bordal (Vegdirektoratet) og Kirsti Jæger Torkildsen (Torghatten Nord). På flankene: Roger Granheim og Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.

Foto: Torghatten Nord

Over hundre kanselleringer

Halhjem – Sandvikvåg er Norges tredje største fergesamband målt i antall kjøretøy som benytter strekningen.

Fergene ble høytidelig døpt av hver sin gudmor, som ønsket skipene hell og lykke i farvannet de skal seile i.

De overtroiske vil kanskje si at det er på tide. For problemene sto i kø for Torghatten Nord da de overtok E39-sambandet på nyåret.

De fem fergene selskapet hadde bestilt ble forsinket fra verftene.

Selskapet leide dermed inn fire midlertidige ferger, men én av dem måtte til reparasjon. Deretter måtte avganger kanselleres fordi en annen ferge gikk for sakte.

Bastø II havarerte i Bjørnafjorden

HAVARI: Bastø II havarerte i Bjørnafjorden 3. februar 2019.

Foto: Bente Alfarnes Johansen

– Fergene fungerer godt

På to uker innstilte det nye fergeselskapet nesten like mange avganger som forgjengeren Fjord1 gjorde i hele 2018.

Dette resulterte i et varsel om bøter på minst én million kroner fra Vegvesenet.

– Det ble forsinkelser på begge verft, og vi hadde ikke de riktige fergene. Det var en strevsom periode med mye improvisasjon, sier Torkildsen.

Etter at de nye fergene kom, har situasjonen stabilisert seg.

– Vi har god regularitet og fergene fungerer godt. Vi har fortsatt litt forbedringspotensial, men vi synes det går bra.

I januar 2020 settes også en ekstra ferge i ordinær drift. Da går det fem ferger mellom Halhjem og Sandvikvåg på dagtid.

Nå er fokuset til Torghatten å holde regularitet og drift stabilt.

– Veien hit har vært strevsom, men dette synes jeg vi har kommet godt ut av. Nå skal vi vise at vi både er profesjonelle og flinke til å drive ferger – også her i Hordaland.

Halhjem-Sandvikvåg

– Ikke klimavennlige nok

Statens vegvesen stilte krav til klimavennlige ferger i anbudskonkurransen. De nye fergene går derfor på en kombinasjon av flytende naturgass (LNG) og batteri.

De regnes som lavutslippsferger, men er ifølge prosjektleder for grønn skipsfart i Norsk klimastiftelse, Kirsten Øystese, ikke klimavennlige nok.

– LNG har 20 prosent lavere utslipp, men det er ikke en god nok klimaløsning. Batterier er en bedre løsning, men det er ikke teknologi som fungerer på alle typer ferger og samband.

Øystese sier flytende biogass kan være et bedre alternativ til LNG.

– Med biogass vil man også kunne utnytte fiskeavfall, som det er en del av på Vestlandet. Det er en ressurs vi ikke får utnyttet i dag.

Torghatten Nords ferger ved Tersan-verftet i Tyrkia

VAR FORSINKET: Her ligger tre av de nye gassferjene til Torghatten Nord på verftet i Tyrkia. Nå er de endelig kommet til Norge alle tre.

Foto: Torghatten Nord