Onsdag ble alle de fem nye fergene på sambandet Halhjem-Sandvikvåg døpt. Det ble en historisk dåp på Vestlandet.
Fergene som ble døpt er MF «Flatøy», MF «Færøy», MF «Huftarøy», MF «Samnøy» og MF «Lysøy». De har fått navn etter øyer i kommunen Tysnes, Fitjar, Austevoll og Fusa.
De nye gassfergene kom i tur og orden inn til Halhjem og lå til kai i om lag 20 minutter mens de ble døpt.
– Jeg tror ikke dette har blitt gjort før. I alle fall ikke i så stort omfang som dette. Som regel døper man før fergene settes i drift, men for oss var det nødvendig å få dem i drift så fort som mulig, sier direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.
Over hundre kanselleringer
Halhjem – Sandvikvåg er Norges tredje største fergesamband målt i antall kjøretøy som benytter strekningen.
Fergene ble høytidelig døpt av hver sin gudmor, som ønsket skipene hell og lykke i farvannet de skal seile i.
De overtroiske vil kanskje si at det er på tide. For problemene sto i kø for Torghatten Nord da de overtok E39-sambandet på nyåret.
De fem fergene selskapet hadde bestilt ble forsinket fra verftene.
Selskapet leide dermed inn fire midlertidige ferger, men én av dem måtte til reparasjon. Deretter måtte avganger kanselleres fordi en annen ferge gikk for sakte.
– Fergene fungerer godt
På to uker innstilte det nye fergeselskapet nesten like mange avganger som forgjengeren Fjord1 gjorde i hele 2018.
Dette resulterte i et varsel om bøter på minst én million kroner fra Vegvesenet.
– Det ble forsinkelser på begge verft, og vi hadde ikke de riktige fergene. Det var en strevsom periode med mye improvisasjon, sier Torkildsen.
Etter at de nye fergene kom, har situasjonen stabilisert seg.
– Vi har god regularitet og fergene fungerer godt. Vi har fortsatt litt forbedringspotensial, men vi synes det går bra.
I januar 2020 settes også en ekstra ferge i ordinær drift. Da går det fem ferger mellom Halhjem og Sandvikvåg på dagtid.
Nå er fokuset til Torghatten å holde regularitet og drift stabilt.
– Veien hit har vært strevsom, men dette synes jeg vi har kommet godt ut av. Nå skal vi vise at vi både er profesjonelle og flinke til å drive ferger – også her i Hordaland.
– Ikke klimavennlige nok
Statens vegvesen stilte krav til klimavennlige ferger i anbudskonkurransen. De nye fergene går derfor på en kombinasjon av flytende naturgass (LNG) og batteri.
De regnes som lavutslippsferger, men er ifølge prosjektleder for grønn skipsfart i Norsk klimastiftelse, Kirsten Øystese, ikke klimavennlige nok.
– LNG har 20 prosent lavere utslipp, men det er ikke en god nok klimaløsning. Batterier er en bedre løsning, men det er ikke teknologi som fungerer på alle typer ferger og samband.
Øystese sier flytende biogass kan være et bedre alternativ til LNG.
– Med biogass vil man også kunne utnytte fiskeavfall, som det er en del av på Vestlandet. Det er en ressurs vi ikke får utnyttet i dag.