Et kampsportsenter på Danmarks plass i Bergen bruker en politibetjent i reklame for senteret.
Reklameplakatene er hengt opp på en rekke vegger rundt om i byen. Politiuniformen henger ved siden av henne på et bilde tatt i garderoben, og er godt synlig på plakatene.
Professor: – Misbruk av politiet
Markedsføringsprofessor Tor W. Andreassen mener reklamen er svært uheldig, og tror den potensielt kan svekke folks tillit til politiet.
– Et merkenavn skal knyttes til produktet, i dette tilfellet politiet. Merkenavnet er innarbeidet over lang tid, og er i dette tilfellet knyttet opp mot troverdighet, skikkelighet, stabilitet og tillit. Plutselig blir merkenavnet knyttet til noe annet, som etaten selv ikke var klar over, sier Andreassen til NRK.
Han er professor i tjenesteinnovasjon og leder av Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole.
LES OGSÅ:
– Dette er ikke greit
Koblingen mellom kampsport og en offentlig myndighet som skal håndheve og opprettholde lov og orden, og bekjempe kriminalitet, klinger dårlig i hans ører.
Det gjør den også innad i politiet.
– Uniformsreglementet til politiet er helt klart: Det er ikke anledning til å bruke politiuniformen til å reklamere for privat virksomhet. Dette er ikke greit, fastslår administrasjonssjef Odd Dale i Hordaland politidistrikt.
- Uniformsreglementet kapittel 1 paragraf 8 sier: «Sivile plagg og effekter skal ikke nyttes synlig sammen med uniformseffekter.»
- I paragraf 9 heter det: «Effekter som inngår som del av antrekk i dette reglement tillates ikke nyttet som del av sivil påkledning eller i andre private sammenhenger.»
Dale opplyser at saken er tatt opp med politibetjenten, og vil bli fulgt opp internt.
Politiet sier til NRK at de nå vil be om at plakatene tas ned.
Politibetjenten beklager
Kampsportsenteret opplyser at de hadde fått tillatelse til å bruke uniformen i reklamen, og mener de ikke kan klandres.
Politibetjenten på plakaten vedgår at hun har begått en feil, og sier hun er lei seg for det som har skjedd. Hun ønsker ikke å stille opp til intervju.