Salget av nye plastbåter har økt med 30 prosent i år, og i dag starter den store båtmessen i Oslo. Men hva skjer med plastbåtene når de blir for gamle og utrangerte?
Dumpes ulovlig
Det finnes i dag ingen ordninger som hindrer at svært mange plastbåter blir dumpet ulovlig i sjøen.
Rundt en million plastbåter eksisterer her i landet. Ikke alle er i bruk, og mange utrangerte båter er blitt senket i havet - ulovlig. Thorolf Larsen i Bergen er en av de som ikke klarer å bli kvitt den gamle plastbåten sin.
- Jeg kan jo ikke brenne den, for det blir jo forferdelig mye røyk av det. så jeg har virkelig et problem med hva jeg skal gjøre med den.
Voksende problem
På Sørlandet er miljøverndirektør i Vest-Agder, Erling Vindenes, bekymret.
- Det er et voksende miljøproblem som inviterer til ulovlig dumping av fartøyer. Da har vi etter hvert fått et problem som kan være til stor sjenanse, ikke minst for fiskeri og annen virksomhet til sjøs.
Dyrt å levere
Hvert år går rundt 40.000 plastbåter ut av bruk. De kunne blitt kvernet opp og brukt på nytt i produksjonen av nye plastbåter, eller til for eksempel vegmerking. Men det koster minst 10.000 kroner å levere en plastsnekke til den kommunale avfallsstasjonen. Det frister ikke Thorolf Larsen.
- Nei, det blir ikke aktuelt. Da kommer den til å ligge til kai til den går i oppløsning.
Vil ha returordning
Miljøverndirektør i Vest-Agder, Erling Vindenes, mener staten må gripe inn for å hindre forsøpling av naturen.
- For at det ikke skal bli et enda større problem må vi få til en vrakpantordning, eller at det blir en mottaksplikt for båtvrak som en betingelse ved salg.
STF ikke enig
Men det forslaget møter liten forståelse i Statens Forurensingstilsyn, SFT, sier seksjonssjef Hans Aasen.
- Det er båteieren sitt ansvar, som en del av båtholdet, å bli kvitt båten sin når den ikke kan brukes lenger.
Båteier Larsen er ikke imponert over SFT sin holdning.
- Dette vil jo bli et forurensingsproblem på lik linje med alle bilvrakene.