Hopp til innhold

Piloten fulgte ikke prosedyre

Piloten som førte Atlantic Airways-flyet på Stord fulgte ikke fabrikantens anbefalte standardprosedyre ved landing.

Flyulykken på Stord
Foto: 330-Skvadronen / SCANPIX

Det forteller Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for transport til iBergen.no.

Skrenset istedet for å lette igjen

Spoilerene som gir bedre bremseeffekt kom ikke på da Atlantic Airways flyet skulle lande på Stord lufthamn 10.oktober.

Standard anbefalt prosedyre fra fabrikken er da at flygerne så fort som mulig skal få flyet opp igjen i luften. Pilotene på ulykkesflyet gjorde ikke dette.

- Piloten vurderte det slik at det ikke var forsvarlig å ta flyet opp igjen fordi han hadde for liten rullebane, og at han derfor forsøkte å skrense i stedet, sier Birger Andreas Bull i Havarikommisjonen til NRK.

Han sier at kommisjonen ikke vil ta stilling til om dette var en riktig avgjørelse enda.

Vanskelig å lette flyet på kort rullebane

- Normalt skulle pilotene fulgt standard prosedyre, men vi må se på hva som ligger bak pilotenes vurdering, og det er mye lettere å ta flyet opp igjen på en lang rullebane enn på en kort en, sier Bull. 

Alle rullebaner med sertifikat skal ha plass til å gjennomføre en slik prosedyre.

Fokuserer på spoilerne

Hvorfor ga ikke flyverne full gass og dro flyet opp igjen? Den korte rullebanen går fort, oppdaget de det for sent? Vurderte de at de ville klare det med hjulbremsene? Hva skjedde i cockpiten? Og ikke minst hvordan samstemmer dataene i boksene med forklaringene til de to flyverne? spør ibergen.no.

Disse temaene vil bli sentrale i den videre etterforskningen, men;

- Vi fokuserer først og fremst på å finne ut hvorfor spoilerne ikke kom ut, avslutter Bull.