Hopp til innhold

Pendlerne nekter å betale dobbelt

Et kombikort for båt og buss vil koste strilene 1500 kroner i måneden. «En god deal», mener politikerne. – Helt uakseptabelt, raser Marie Morken i pendlerlaget.

Marie Morken og Vivian Husa

FRUSTERTE: Marie Morken og Vivian Husa i Nordhordland pendlerlag kjemper for lavere pris på hurtigbåten.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Den mye omtalte hurtigbåtruten mellom Bergen og Nordhordland skal igjen bli en realitet, men det vil neppe skje før i 2014. Men mens fylkespolitikere fra en rekke partier slår seg på brystet over vedtaket i samferselsutvalget mandag, er passasjerene lite imponert.

Årsaken til at pendlerne ikke jubler, er prisen. Et månedskort på båten vil koste 1130 fra Knarvik. Skal man også kunne reise med buss, er prisen 1500.

Til sammenlikning koster et busskort på samme strekningen 760 kroner.

LES MER: 80 prosent vil ha snøggbåt | Saksøker for å stoppe anbudsrunde

– Vil bli uhyre få reisende

– Det innebærer en dobling av prisen for de fleste. Blir disse prisene stående, er jeg sikker på at det vil bli uhyre få reisende på båten. En kan ikke vente at pendlerne skal betale dobbel pris, sier Marie Morken i Nordhordland pendlerlag til NRK.no.

Både pendlerne og opposisjonspolitikere reagerer på at et tilsvarende kombikort på strekningen Askøy - Bergen koster 660 kroner, uten noe ytterligere påslag for buss.

– For reisende til og fra Arna, er det lagt på ca. 33 prosent for at man også skal kunne bruke busskortet på toget. For oss legger de opp til et tillegg på hundre prosent, sier Morken.

Båtsaken skal opp til endelig vedtak i fylkesutvalget torsdag 6. desember. Skal pendlerne ha håp om å få ned prisen, eller få tidligere oppstart, må de få et av partiene i fylkestingets flertallskoalisjon til å snu.

MF "Hardangerprins" ved kai i Knarvik

DYRT FORSØK I FJOR: Bergen Nordhordland Rutelag drev ruten i to måneder i vinter uten økonomisk støtte. Her er selskapets båt, MF 'Hardangerprins', ved Knarvik kai. (Arkivfoto)

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Håper å få Venstre til å snu

Torsdag kveld var flere av pendlerne samlet til rådslagning på kaféen i Knarvik senter for å diskutere strategien frem mot det avgjørende møtet.

Verken Morken eller leder i pendlerlaget, Vivian Husa, legger skjul på at de mener Venstre er det partiet i koalisjonen som burde være deres allierte i båtsaken. Partiet har vært med på å sikre ny start for båten, men går også god for prisen på månedskortet.

«En veldig rabattert og god deal», skrev Alf-Helge Greaker på sin Facebook-side mandag.

– Jeg kjenner ikke igjen miljøpartiet Venstre, som skal være en forkjemper for kollektivtrafikken. De bør ta en titt i partiprogrammet og se på hva de har forpliktet seg til, sier Morken.

Vil møte opp i fylkesutvalget

Prisen er likevel lavere enn hva BNR tok under prøveperioden i fjor. Da kostet et klippekort for én måned 1800 kroner, en pris både fylkesrådmannen og koalisjonspolitikere har henvist til. Morken mener prisene likevel ikke kan sammenliknes.

– BNRs pris var aldri et utgangspunkt vi var fornøyde med. De fikk ikke økonomisk støtte, og noen få sjeler var villige til å betale den prisen i håp om man skulle få dette innført som en varig ordning, sier hun.

Torsdag akter hun og en rekke andre pendlere å møte opp når saken kommer opp i fylkesutvalget. Innen den tid håper pendlerlaget å ha utrettet mye.

– Vi satser på å få politikerne til jakte på de pengene de har bruk for, slik at de kan fastsette en pris som er i tråd med prinisippene som rår for Askøy og Arna, sier Morken.

– Viktig å ikke spre negativitet

Flertallspolitikerne i fylkestinget står bak forslaget og ber pendlerne slutte å syte.

– Det som er viktig nå, er at vi ikke sprer negativitet rundt hurtigbåten, sier Torill Eidsheim (H) til lokalavisa Nordhordland.

Også hun henviser til at den nye prisen er langt lavere enn BNRs takster, men legger til at det vil være rom for prisjusteringer dersom båtruten viser seg å bli en suksess.

Norled har vunnet anbudet på båtruten, som ble drevet frem til Nordhordlandsbrua ble åpnet høsten 1994.

LES OGSÅ: – Fylkeskommunen vil ikke ha hurtigbåt til Knarvik

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.