NRK Meny
Normal

Peder er 82 år og fersk student

Medstudentene tror han er foreleser. Eller kanskje hjelpelærer. Men Peder Haugen (82) er student. – Det kjekkeste jeg vet er å lære noe nytt, og huske det til morgendagen, sier han.

Peder Haugen

SITTER STILLE: Peder Haugen vegrer seg for å spørre om ting under forelesningene. – Jeg hører litt dårlig, snakker litt gebrokkent, og er litt sjenert, forklarer han.

Foto: Tale Hauso / NRK

Foreleser

MANGE UNGE: Mange av Tore Skodvins studenter kommer rett fra videregående. – Jeg har lagt merke til Peder, sier han.

Foto: Tale Hauso / NRK

Slutten av august betyr at de fleste studenter landet over er ferdige med sommerjobben, ferdige med festingen, og i gang med forelesningene. Mange kanskje litt preget av en hard fadderuke. Men ikke alle.

I auditoriet ved Universitetet i Bergen (UiB), der Tore Skodvin foreleser om ioner, atomer og grunnstoffer, er det én som følger ekstra entusiastisk med.

– Jeg må det. Ellers glemmer jeg det til i morgen, sier Peder Haugen. Med litt humor, og litt alvor, i stemmen.

Peder er 82 og et halvt år, fra Sidney, Australia, bosatt på gamlehjem i Bergen.

Yrke: – En pensjonist uten bekymringer, sier Peder.

Og fersk kjemistudent.

Én av syv over 80

I auditoriet i Bergen er det ikke hyppig notering og lysende interesse som først og fremst gjør at Haugen skiller seg ut.

– På disse forelesningene er det stort sett unge mennesker. Ofte kommer de rett fra videregående. Men Peder var her i fjor også, så jeg har lagt merke til ham. Det er artig å ha folk som er interessert i det man snakker om på forelesningene, sier førsteamanuensis Skodvin.

Dette er folk som virkelig tar begrepet livslang læring på alvor.

Dag Rune Olsen, rektor ved UiB

Auditoriet hans er fylt på samme demografiske vis som de fleste andre forelesningssaler rundt om i landet, viser statistikken:

Mer enn tre av fire studenter i Norge er under 30 år. Under tre prosent er over 50 år.

Og en mann på Peder Haugens alder er nesten et statistisk unikum. I hele landet var det forrige høst kun seks andre studenter over 80 år, ifølge tall fra Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste.

Dag Rune Olsen

LIVSLANG LÆRING: UiB-rektor Dag Rune Olsen ser ikke noe negativt i å ha flere eldre studenter, så lenge det er plass til de unge som skal ut i arbeidslivet.

Foto: UiB

Flere eldre tar eksamen

Det tallet har ligget stabilt lavt i flere år. Ved UiB har man likevel merket en endring på de eldre studentene. De vil i større grad enn tidligere ta eksamen.

– Det har vært relativt vanlig at vi har hatt en del godt voksne folk som møter opp på forelesninger, men uten å fullføre studiet. Nå ser vi at de i større grad også melder seg opp til eksamen, sier rektor Dag Rune Olsen.

– Jeg synes det er kjempemorsomt. Dette er folk som virkelig tar begrepet livslang læring på alvor, konstaterer rektoren.

– Farlig å sitte hjemme og se på fjernsyn

Peder sier han har en lidenskap for å holde hjernen aktiv. For å oppnå det, har han de siste årene studert en rekke fag der god hukommelse er en viktig forutsetning, som fysikk, biologi og kjemi.

Men han har også fulgt forelesninger i statsvitenskap.

– Når man er alene i alderdommen, så er det veldig farlig å bare sitte hjemme og glo på fjernsyn. Det vil jeg ikke. Jeg spaserer hit hver dag og får mosjon, og så får jeg litt hjernegymnastikk samtidig, sier Peder.

Medstudent

60 ÅR YNGRE MEDSTUDENT: May-Helen Njærheim Aase (22) trodde Peder var foreleser eller hjelpelærer.

Foto: Tale Hauso / NRK

Da han begynte å studere, syntes han det var litt flaut å være såpass mye eldre enn de andre studentene.

– Jeg var litt sjenert, oppriktig talt. Jeg syntes det var litt flaut å være blant de unge. Men etter hvert godtok de meg, og nå gjør det meg ingenting, sier han.

Men det hender stadig at de yngre studentene undrer seg over den aldrende mannen fremme i salen. I alle fall når et nytt semester nettopp er i gang.

– Jeg trodde han var foreleser. Eller kanskje hjelpelærer eller noe sånt, innrømmer Haugens 60 år yngre medstudent May-Helen Njærheim Aase.

– Men da jeg skjønte at han var student, syntes jeg det var kjempekult. Og veldig sjarmerende, smiler hun.

Har forelesninger i ti timer

Haugen oppgir den medfødte sjenansen som årsak til at han ikke har vært med på fadderuken. Det er ikke sikkert han hadde orket heller. Men en timeplan som flere dager i uken inneholder forelesninger fra åtte om morgenen til seks om kvelden, må han spare på energien.

De dagene er jeg trøtt. Det må jeg innrømme.

Peder Haugen om ti timers forelesning

– De dagene er jeg trøtt. Det må jeg innrømme. Da kommer jeg hjem og legger føttene opp på benken, hadde jeg nær sagt, og sovner med en gang. Så våkner jeg tre timer senere, ler Haugen.

På gamlehjemmet er det mange som ser rart på Haugen når han legger ut om forelesningene han følger på universitetet.

– Det er mange av mine jevnaldrende som er overrasket når jeg forteller at jeg studerer. Men neste gang jeg snakker med dem, så har jammen de begynt også. De unge jeg snakker med sier de synes det er kjekt at jeg studerer, og sier de skal gjøre det samme når de blir gamle, sier Haugen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Peder Haugan blokk

NOTERER FLITTIG: Korttidshukommelsen gjør det nødvendig å skrive ned det viktigste fra forelesningene.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Vil fylle tiden med andre ting enn golf

Og UiB-rektor Dag Rune Olsen forventer at det kan bli flere eldre studenter i årene som kommer.

Bare sett meg til side, ungene kommer først.

Peder Haugen

– Vi har fått en generasjon med eldre som lever lenger, er friskere, og som ønsker å fylle hverdagen sin med noe mer enn golfspilling på greenen i Marbella. Da kan studier være nyttig for å holde seg åndsfriske, sier han.

Han ser ikke noe problematisk i at yngre studenter får kollegaer de tar for å være, ja, forelesere eller hjelpelærere.

– Vi har ikke som ambisjon å bare utdanne unge mennesker, vi er også opptatt av livslang læring. Det eneste problemet er vel hvis populasjonen av eldre studenter blir så stor at de fortrenger de yngre, som vi skal utdanne til arbeidslivet. Men det er den ikke. Og dessuten tror jeg ikke det er så mange eldre som tar opp plasser på profesjonsstudium, sier Olsen.

Haugen ønsker absolutt ikke å stå i veien for at de unge skal få ta utdanningen de ønsker.

– Bare sett meg til side, ungene kommer først. Men hvis det er plass til meg, tar jeg den, sier han.

– Jeg skal leve livet

Peder Haugan bok

KJEMI: Peder har i høst begynt på kjemi. Tidligere har han blant annet studert statsvitenskap.

Foto: Tale Hauso / NRK

Og det har han tenkt å fortsette med, selv om han medgir at det blir verre og verre å gjennom semesteret memorere alt som trengs for å stå på eksamen.

– Det kjekkeste jeg vet er å lære noe nytt, og huske det til morgendagen. For den korttidshukommelsen er noe forbannede greier. Av og til kan jeg gå inn i stuen, stoppe, og si: «Hvorfor er jeg her?».

– Men jeg har egentlig vært heldig hittil. Så jeg skal holde på med dette her, jeg. Jeg skal leve livet, sier Haugen.

Hør radioreportasjen om Peder her:

Siste video

13 lam rømde då bilen dei vart frakta med kolliderte. Dyretransporten fekk ein brå stopp og sauene stakk til skogs.
 Programleder Mariann Reikerås