Hopp til innhold

– Dette ble den nye (g)ullrekka

1,3 millioner TV-seere var innom NRKs strikkekveld i helgen. 90 000 seere fulgte hele den 12,5 timer lange sendingen.

Jubel for Nasjonal strikkekveld

BOLLEFEST: - Tenk at 90 000 mennesker så på hele sendingen. Det syns jeg er gøy, sier prosjektleder Lise May Spissøy. Her ikledd genseren som ble strikket av ull direkte fra sauen Guri, natt til lørdag.

Foto: Anders Ekanger / NRK

Seertallene fra NRKs siste sakte-TV satsing er klare, og nok en gang NRKs stunt en seersuksess.

984 000 seere var innom direktesendingen. I gjennomsnitt stirret de på strikking i fire timer. Tallene fikk redaksjonen bak eventet til å feire med bollefest idag.

– Veldig gøy at så mange har sett på så lenge. Og likevel får vi tilbakemeldinger om at seerne ønsker seg mer. Og da ønsker de seg en enda lengre sending. Det er helt herlig, sier prosjektleder Lise May Spissøy.

– Vil ha mer og lenger sending

Rebecca Nedregotten Strand

PROGRAMLEDER: Rebecca Nedregotten Strand.

Foto: Therese Pisani / NRK

192 000 fulgte hele strikkekvelden fra kl. 20 til midnatt. Det gir NRK 2 en markedsandel på 15 prosent, tre ganger mer enn normalt.

Hva bør NRKs neste sakte-TV handle om? Skriv din idé i kommentarfeltet under!

Tar vi med alle som fikk med seg reprisen som ble sendt på NRK2 i løpet av helgen, er antall seere oppe i over 1,3 millioner. For å bli registret må seerne ha holdt seg til programmet i mer enn ett minutt.

- Dette tyder på at strikkerne aldri får nok. Det er en stor verden, og vi har bare skrapet i overflaten, tror Spissøy.

– Dette var nok engang en suksess for treg TV. Det er kanskje ikke så uventet at mange har vært innom, samtidig så tenker jeg at det heftigste er at nesten 200 000 satt og såg på strikking samtidig som de andre underholdningsprogrammene gikk på skjermen. Det tyder på at strikking er ganske stort i Norge, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Mange nye ideer

Rune Møklebust, som er programsjef i NRK, får mange spørsmål om hva det neste treg-TV-programmet skal handle om. Etter Bergensbanen minutt for minutt, Hurtigruten, og sist Nasjonal vedkveld gikk veien til strikking.

– Vi vet ikke hva det neste blir, men vi har mange ideer på blokken. Akkurat nå vil folk ha mer strikking, og aller helst et lengre program. Og det er vi åpne for, røper Møklebust.

Topp 20 mest sett på TV sist uke:

  1. Nytt på nytt 992 000
  2. Norge rundt 807 000
  3. Lilyhammer 793 000
  4. Skavlan 783 000
  5. Stjernekamp 744 000
  6. Der ingen skulle 728 000
  7. Farmen 3.11 710 000
  8. Fleksnes: Biovita Helse 667 000
  9. Beat for beat 666 000
  10. Farmen 28.10 661 000
  11. Senkveld 627 000
  12. Downton Abbey 609 000
  13. Farmen 29.10 608 000
  14. Ikke gjør dette hjemme 585 000
  15. Sportsrevyen 570 000
  16. Lindmo 570 000
  17. The Voice 569 000
  18. Skal vi danse 553 000
  19. Jakten på kjærligheten 542 000
  20. Broen 535 000