Hopp til innhold

Opprør mot bompengeøkning for Bybanen

Over 10.000 mennesker har sluttet seg til opprøret mot flere bomringer og økte bompengesatser i Bergen. Byråden oppfordrer opprørerne til å dra til Stortinget.

Køprising i Bergen

En nyopprettet aksjonsgruppe raser mot sekretariatet for Bymiljøpakkens nye forslag for hvordan bompenger skal kunne finansiere utbyggingen av Bybanen. I forslaget ligger det blant annet en takstøkning på 25 prosent. Bildet viser rushtidsavgiften i bomringen på Fjøsangerveien.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Facebook-siden Folkeaksjon mot flere bompenger ble startet torsdag etter det nye forslaget om flere bomstasjoner og økte bompengesatser i Bergen ble kjent.

Trym Aafløy (53) startet siden, som har fått over 10.000 likerklikk på tre døgn. Aafløy bor ved Nesttun, og sier at han er avhengig av bilen til jobb.

– Jeg har et lite firma, og hvis dette forslaget blir realitet, er det katastrofe for meg, sier Aafløy.

– Forkastelig

Det er sekretariatet for Bymiljøpakken som har laget et forslag til hvordan bompenger skal finansiere utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen.

Aafløy presiserer at aksjonen verken er imot bompenger generelt, ei heller Bybanen, men et initiativ til stoppe planene for finansieringen av Bybanen.

– Det er forkastelig. Jeg føler at politikerne behandler oss bilister som ansiktsløse mennesker som fungerer som en lommebok for byrådets til enhver tid gitte behov, sier Aafløy.

Staten eller bilistene skal betale

I forslaget ligger det ti nye bomstasjoner og en 25 prosents økning i takstene, som vil øke inntektene i bomringen med 1,4 milliarder kroner i året.

Forslaget er presentert for styringsgruppen for Bymiljøpakken, hvor byrådet i Bergen, Statens vegvegvesen, Jernbaneverket og Hordaland fylkeskommune er presentert. Forslaget skal gjennom bystyret for å vedtas.

– Det er to måter å finansiere bymiljøpakken på. Den ene er at staten kommer med mer penger, og den andre er bompenger. Det er helt uaktuelt å ta pengene fra en skranten bykasse som skal gå til skole, eldreomsorg og kultur, og det er en total avsporing å bruke eiendomsskatten til det, sier byråd for byutvikling, Anne Elisa Tryti (Ap).

Anna Elisa Tryti

Byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap), sier at staten må komme med mer penger på bordet, hvis ikke bilistene skal ta regningen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Bes om å dra til Stortinget

Nå varsler aksjonsgruppen flere demonstrasjoner. Blant annet vil de være på plass utenfor Gamle rådhus under bystyremøtet onsdag 14. desember. Der skal de ha en underskriftskampanje, sier initiativtaker Aafløy.

Dette mener Tryti at neppe vil hjelpe.

– Det er flott med lokalt initiativ, men det vil ha bedre effekt å dra til Stortinget, og kreve økt statlig andel. På den måten kan vi få ned bompengeandelen, sier Tryti som tidligere i november sa at staten burde dekke 70 prosent av Bybane-utbyggingen. Byrådet har nå forpliktet seg til å betale 50 prosent.

Aafløy kjøper ikke hennes forklaring.

– Folk kommer ikke til å glemme dette. Det kan bli store konsekvenser for dem som sitter med makten i Bergen nå. Dette er en sak som gjør folk rasende, sier Aafløy.