Ønsker ny fremtid for trolleybussen

De miljøvennlige trolleybussene i Bergen står i fare for å forsvinne. Nå kjemper flere politikere for å bevare og utvide tilbudet.

Alf Helge Greaker

DRØMMEBUSSEN: Venstre-politiker Alf Helge Greaker mener trolleybussen (t.h.) er verdens beste buss.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Trolleybuss-ledning i Bergen

STRØM FRA LEDNING: Trolleybussene får strøm gjennom kontaktledninger over veibanen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Dette er verdens beste busser. Med norsk strøm fra vannkraft, er dette uovertruffent både i et lokalt og globalt klimaregnskap, mener bussjåfør og samferdselspolitiker Alf Helge Greaker (V).

Har gått i Bergen siden 1950

De elektriske bussene, som drives med strøm fra kontaktledninger over veibanen, har vært en del av bybildet i Bergen siden 1950. Alle andre byer i landet kvittet seg med dem på 60-tallet. Nå er det kun én trolleybusslinje igjen i hele Norge, «Landåslinjen» mellom Bergen sentrum og Nattland/Birkelundstoppen.

På denne linjen er det kun seks elektriske busser. De øvrige avgangene blir betjent av dieseldrevne kjøretøyer. Årsaken er at teknologien ikke er blitt satset på i Bergen.

– Nå må vi satse videre eller fjerne dem, sier bussjåfør Greaker, som sitter på fylkestinget for Venstre.

Det samme er budskapet fra fylkesrådmann Paul M. Nilsen, som ber politikerne gå inn for videre drift av trolleybussene, i alle fall til 2018, da kontrakten med Tide Buss går ut.

Sliter med luftkvaliteten

Fylkesrådmannen ber nå politikere og fagfolk ta diskusjonen og bestemme seg for om de elektriske bussene skal ha en fremtid i Bergen, en by som hver vinter sliter med store luftproblemer blant annet på grunn av store utslipp fra bensin- og dieseldrevne kjøretøyer.

– Enten må vi legge ned, eller så må vi satse på dette som teknologi, sier Nilsen til NRK.no.

En rekke politikere tar nå fylkesrådmannen på ordet. Blant dem er Arbeiderpartiets Ruth Grung, som i likhet med mange andre ønsker å utvide rutenettet til Sædalen, Fyllingsdalen og til Nøstet.

Trolleybuss i Bergen

KUN SEKS IGJEN: Trolleybussen kom til Bergen i 1950. Nå er det kun seks av disse igjen i Bergen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Mer miljøvennlig enn Bybanen

– Trolleybussene er et veldig godt supplement til Bybanen. Den går like lydløst, er like behagelig og er langt mer miljøvennlig, siden vi ikke trenger å legge skinner. Trolleybussene bør også supplere Bybanen i områder hvor luftproblemene er spesielt store, sier Grung til NRK.no.

Hun får støtte fra SVs Tom Skauge:

Tom-Christer Nilsen

ÅPEN FOR MER TROLLEY: Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.

Foto: NRK

– Jeg tror alle ser at dette er en fremtidens teknologi som vi bør bevare og bygge ut. sier Skauge, som også vil bygge ut linjene mot Paradis og Nesttun.

– På den måten kunne vi ha fått en skikkelig påkopling til Bybanen, mener han.

Miljøpartiet De Grønne hilser utspillene velkommen og mener Venstre kan være nøkkelen til fortsatt og nytt liv for den gamle bussteknologien. Venstre er med i en flertallskoalisjon på fylkestinget i Hordaland sammen med Høyre, Frp og KrF.

– Hvis Venstre holder valgløftene sine, er det flertall i fylkestinget for en dreining i retning av elektriske transportløsninger i Bergen. Så dette ser jo lovende ut, sier fylkestingsrepresentant Tom Sverre Tomren.

Skal vurdere andre løsninger

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) sier at trolleybussene nå skal vurderes opp mot andre miljøvennlige alternativer frem mot anbudsrunden i 2018.

– I utgangspunktet er det et godt forslag, men utfordringen er at trolleybusser er betydelig dyrere enn vanlige dieselbusser. I anbudsrunden skal det legges vekt på miljø. Det viktigste er å få best mulig luftkvalitet i Bergen, samtidig som vi får et best mulig kollektivtilbud, sier Nilsen.

– Men spør du meg nå, tror jeg også at det blir trolleybusser i Bergen også i fremtiden, sier fylkesordføreren.