Hopp til innhold

Fra harry til nerdete finkultur

– Ølmiljøet har blitt nerdete, sier Gunnar Nagel Dahl. Over 200 nye øltyper kommer på markedet hvert år. Øl har blitt «den nye vinen».

Ølsmaking

ØLSMAKING: Nå arrangeres det kurs i ølsmaking flere steder i Norge. For ølmiljøet er det like vanlig å drikke øl fra stettglass som fra flaske eller boks.

Foto: Francois Lenoir / Reuters

– Det der Kinn-ølet, har dere det? spør Frank Arnesen.

Ølrevolusjon

350 SORTER: Hyllene på butikken på Landås lokker folk langveisfra. – Hvilken passer best med fisk? er et spørsmål man må regne med i ølhylla nå.

Foto: Kine Evensen

Sammen med en kamerat har han reist to mil fra Sotra til Landås, for å komme til en butikk som kan skryte av å ha over 350 typer øl i hyllene. Et utvalg som er kanskje litt i overkant stort.

– Hvordan skal man bestemme seg med så mange sorter øl? spør Arnesen, som bare hadde tenkt å plukke med seg et par flasker.

Øl har blitt nerdete

– Før var det styrken på brygget som var måleenheten. Nå er det smaken. Ølet skal nytes sammen med mat og det har blitt vinkultur over det, sier Gunnar Nagel Dahl.

Marius Graff med sitt vinnerøl

NM I ØLBRYGGING: Marius Graff fra Tromsø er ikke gammel nok til å kjøpe øl, men han er norgesmester i å brygge det.

Foto: Bjørn Joachimsen

Matattacheen i Hordaland er med på å arrangere ølfestival i Bergen. Mens øl har tatt steget fra festbrygg til finbrygg, har også finkulturstatusen tatt med seg noen andre sider fra vinmiljøet.

– «Ølmiljøet» har blitt nerdete, de er opptatt av de små detaljene, sier Dahl.

Norge har nå sin egen øl-sommelier, som mener øl er like komplisert som vin.

– Men det er bra å ha de også, de er på en måte med på å holde liv i det, skyndter han seg å legge til.

LES OGSÅ: Enorm interesse for spesialøl

Ølklassereisen

For åtte til ti år siden var det bare lagerbrygg man fant i butikkehyllene. Kasse på kasse med øl fra de største bryggeriene. Så ble markedet fritt, og Vinmonopolet begynte å ta inn brygg fra lokale mikrobryggeri.

– Den gangen var det noen få som drev mikrobryggeri. For to til tre år siden var tallet oppe i tretti. Nå har vi over 50, så på to år har det økt veldig, sier Dahl.

Før var det alkoholstyrken man målte ølet etter. Nå er det detaljene i smaken.

Gunnar Nagel Dahl

Ett av tilkommerne i fjor var 7 fjell bryggeri i Bergen. Allerede før de hadde begynt å produsere øl, sto investorene i kø. I 2012 fikk ølmarkedet 220 nye typer øl lansert på bare ett år. Restaurantene har begynt med ølmeny ved siden av vinmenyen.

Det er et godt stykke unna der ølbryggingen var for bare ti år siden.

– Det het «heimebrygg» på vestlandet, eller «dunk» for de lokale på Voss. De satte ølet på tirsdag og drakk det på lørdag. Det var ikke noen ølkultur i det, sier Dahl.

LES OGSÅ: Mikrobryggeriene kan få selge øl

Mikrobrygget øl er populært

MIKRO: Utvalget er stort på ett av mikrobryggeriene i Oslo.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

Storbryggeriene kjøper opp

De satte ølet på tirsdag, og drakk det på lørdag. Noen ølkultur var det ikke.

Gunnar Nagel Dahl om hjemmebrygg for ti år siden

Nå er det like vanlig å spørre om råd til kjøp av øl, som av vin, på Vinmonopolet. Mange brygger sitt eget øl på kjøkkenet, smakstilsatt med alle slags krydder og urter. Det kommer flere blogger om øl.

I 2012 ble norgesmesterskapet i ølbrygging vunnet av en som ikke var gammel nok til å kjøpe det på butikken. 17 år gamle Marius Graff drømmer om å starte eget bryggeri.

Kommer det ikke til å nå et metningspunkt?

– Nei, ikke ennå. For det som skjer nå er at de store bryggeriene begynner å kjøpe opp mikrobryggeriene. Det er med på å øke interessen igjen, sier Dahl.

Ølmannen

«ØLMANNEN»: Jan Ove Nilsen oppdaget en økende interesse for øl, spesielt importert øl og norsk øl fra mikrobryggerier.

Foto: Kine Evensen

I fjor ble vesle Nøgne Ø kjøpt opp av Hansa Borg Bryggerier. Mikrobryggeriene tror det vil øke interessen for deres produkter. Andre ølentusiaster fryktet derimot at oppkjøp vil føre til dårligere utvalg.

LES OGSÅ: Brygger øl etter vikingenes oppskrift

– Lokalt øl mest populært

For to år siden fikk Jan Ove Steinsvik øynene opp for ølinteressen. Som daglig leder i butikken Matkroken på Landås begynte han å ta inn et større utvalg, og har i dag over 350 øltyper på lista.

Han fikk kallenavnet «ølmannen på Landås» og har hatt mang en feinschmeker på besøk, som kommer milevis fra for å velge og vrake. Likevel er det én ting som ikke endrer seg.

– Det går mest av Hansa. Vi er fortsatt i Bergen. Ellers det Hoppy Joe og Lucky Jack det går mest av, fra Lervig Aktiebryggeri, sier Nilsen.

Lervig aktiebryggeri er i Stavanger. Ifølge Nilsen er det ofte lokalt øl som havner i posene til slutt.

SE OGSÅ: NRK sine program om temaet øl.

Mikrobrygget øl

HELE SKALAEN: I 2012 kom det 220 nye øltyper på markedet. På få år har det komt til nærmere 40 nye mikrobryggeri i Norge.

Foto: Thomas Martinsen / NRK