Nå skal lokalavisene tilpasses den nye medievirkeligheten

Fire av lokalavisene i bergensområdet har byttet redaktør det siste året. De nye avissjefene har klokkertro på at lokaljournalistikken vil overleve. Om de tar rette grep.

Eirik Langeland Fjeld

NY REDAKTØR: Den nye redaktøren i Bygdanytt er oppvokst i Åsane og bor på Nesttun. Fra mars blir det daglig pendling til Arna og Osterøy. – Bygdanytt skal være både lokal og digital, sier han til NRK.

Foto: Privat

Bygdanytt, Askøyværingen, Strilen og Os og Fusaposten. Alle er etablerte lokalaviser som dekker nabokommuner rundt Bergen.

En annen fellesnevner er at samtlige har ferske redaktører i sjefsstolen.

LES OGSÅ: Lokalaviser planlegger å ta betalt på nett

Satser digitalt

Redaktørstillingen i Bygdanytt har vært ledig siden Hallvard Tysse takket for seg 1. oktober. Nå er arvtakeren klar.

Eirik Langeland Fjeld (42) har 13 års fartstid som journalist og vaktsjef i ba.no. Han begynner som redaktør i Arna 1. mars, skriver Bygdanytt.

Lokalaviser i Bergen

STOR AVISFAUNA: Hordalendingene kan fortsatt glede seg over et stort utvalg av lokalaviser. Flere av dem har nå skiftet redaktør.

Foto: Ingrid Tangstad Hatlevoll / NRK

– Bygdanytt har en god redaksjon som leverer solid journalistikk. Derfor har avisen et glimrende utgangspunkt for å vokse betydelig i det digitale mediemarkedet. Den omstillingsprosessen som Bygdanytt nå er inne i vil jeg gjerne være med å lede, sier Langeland Fjeld til NRK.

Han er bestemt på at Bygdanytt skal være både lokal og digital.

– Bygdanytt har lange tradisjoner som vi skal ta vare på, samtidig som vi kommer til å etablere oss med en svært tydelig tilstedeværelse på nettet. God journalistikk, med korte linjer til leserne, i kombinasjon med effektiv distribusjon, kommer til å gjøre Bygdanytt enda mer relevant og interessant for lokalsamfunnene i Arna og på Osterøy, tror han.

LES OGSÅ: Kraftige kutt i fire lokalaviser

Kai Svellingen Flatekvål

NY REDAKTØR: Kai Svellingen Flatekvål i Askøyværingen.

Foto: Privat

– Folk bruker oss

Kai Svellingen Flatekvål (42) tok i fjor redaktørutfordringen i Askøyværingen. Han har blant annet bakgrunn fra Vossingen, Fanaposten og VestNytt.

– Media er inne i store endringer, og dette har nå truffet lokalavisene for fullt. Det siste året har vi stått på i ett bankende kjør for å gi leserne på Askøy det de vil ha – nyheter på nett og en god papiravis, sier han.

– For å gjøre oss interessante, må vi ha en nettside som fungerer som nyhetsformidler nummer én for lokalbefolkningen. Både under stormen «Nina» og etter Follese-drapet ser vi at folk bruker oss som nyhetsformidlere, selv om alle de store mediene dekker den samme saken.

LES OGSÅ: Skrur opp prisen på 65 av 66 aviser

Engasjement og stolthet

Stig Erik Elliott (43) gikk fra redaktørstolen i Askøyværingen til Strilen i Lindås for ett år siden. Han mener lokalmediene tradisjonelt har betydd mest for mannen i gaten.

Stig Erik Elliott

NY REDAKTØR: Stig Erik Elliott i Strilen.

Foto: Privat

– Vi vil fortsatt ha den posisjonen om vi evner å utvikle oss i takt med lesernes behov. Lokalavisene fyller en viktig rolle samfunnsmessig, som vaktbikkje for et forvaltningsnivå få andre følger skikkelig. Vi kan fortelle de nære historiene som skaper engasjement og stolthet lokalt, sier Elliott.

– Det viktigste vi gjør er å engasjere leserne. Lage det lette stoffet som får folk til å smile, gråte eller hisse seg opp. Vi må være oppdatert på nett fra morgen til kveld, og utvikle journalistikk som er skreddersydd nettgenren, samtidig som vi gir dem som sverger til papir gode produkter, sier Strilen-redaktøren.

Etter 41 år i redaktørstolen sa Christian Fredrik Stabell takk for seg i Os og Fusaposten i fjor.

– Det kjennes selvsagt rart å slutte etter så mange år, sa han til Journalisten.

Ny redaktør er Jostein Halland.

Bydelsavisen Lyderhorn har også byttet leder, der er Mette L. Skulstad ny sjef.

LES OGSÅ: Norge flommer over av «buzzjournalistikk»

Siste video

Den tre kilometer lange tunnelen gjennom Løvstakken kan komme til å koste opp mot 150 millioner kroner.
Gjengen i Stjernekoret har sunget sammen i flere år, men i høst bestemte dirigenten at koret skulle prøve noe helt nytt.
Brann har inngått avtale med Nike - og med på kjøpet kommer helt nye røde trøyer.