Hopp til innhold

Gamle «Beffen» skal på langfart

– Vanligvis bruker vi tre minutter over Vågen, så en tur på 15 minutter er å regne for en lang tur for «Beffen», sier kaptein Kåre Solvang.

I dag ble den nye elektriske Beffen tatt i bruk i rute over Vågen, mens den gamle diesel-Beffen får ny rute.

I dag ble den nye elektriske Beffen tatt i bruk i ruten over Vågen i Bergen. Men den gamle diesel-Beffen går ikke i opplag. Den skal gå i ny rute mellom Vågen og kystkultursenteret i Sandviken.

Rettere sagt mellom Rundetårn og Norges Fiskerimuseum.

– Det er en ganske lang tur for gamle Beffen. Men vi får krysse fingrene og tro det går bra, sier Kåre Solvang ved roret.

Foreløpig sommerrute

Den nye elektriske utgaven skal fortsette å krysse Vågen på tvers, slik den gamle har gjort i 37 år. Den nye ruten til Sandviken skal trafikkeres alle dager i uken mellom klokken 10 og 15 med avgang hvert 40. minutt.

– I første omgang skal ruten ut til museet gå nå i juni, juli og august. Men kanskje kan vi også fortsette videre, sier Solvang.

Fake lyd

Linda Holmedal

KUNSTIG LYD: Daglig leder i Beffen, Linda Holmedal, har lagt til motorlyd i den nye stillegående Beffen.

Foto: NRK

Den nye batteridrevne Beffen har daglig leder Linda Holmedal ved roret. Hun innrømmer at hun hadde valgt den eldste utgaven av båten, hvis hun kunne valgt.

– Ja, det er stygt å si det, men jeg hadde nok valgt den gamle, sier hun.

Den elektriske båten krysser nemlig Vågen uten en lyd. Holmedal savner den jevne lyden fra en dieselmotor, og har installert høyttaleranlegg både innendørs og utendørs, der hun spiller av motorlyd.