Hopp til innhold

Ny busstasjon til 170 millioner kan bli revet

I dag klippet fylket snoren for en splitter ny kollektivtransportsentral i Bergen. Kommunen vil rive hele anlegget.

Ny busstasjon kan bli revet

ÅPNET NY BUSSTASJON: Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V) åpner den nye busstasjonen i Bergen.

Busstasjonen i Bergen

NYTT BILLETTKONTOR: Fasilitetene i den nye busstasjonen er kraftig forbedret.

Foto: Jørgen Eide / NRK

I dag sto den nye busstasjonen i Bergen sentrum ferdig. Stasjonen, som også ligger i umiddelbar nærhet til Bybanen og togstasjonen, er Hordalands naturlige kollektivknutepunkt, sa fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V) da hun åpnet anlegget i dag.

– Jeg er veldig glad for at vi nå har fått en opprustet, moderne og effektiv busstasjon i tilknytning til både bybane og jernbane, og med gode parkeringsmuligheter rett over, sier Hellesnes.

I etasjene over den nye busstasjonen, som har kostet 170 millioner kroner å bygge, ligger Bygarasjen, med sine vel 2200 parkeringsplasser.

– Ikke pen, og dårlig arealutnyttelse

Kanal mellom lungegårdsvannene

NYE PLANER: Bergen vil rive parkeringsanlegget og åpne opp området.

Foto: Bergen kommune

Bygningen opptar verdifull plass som kunne vært brukt til sentrumsutvikling, mener Bergen kommune.

De har laget skisser der Bygarasjen rives, og erstattes med boliger, arealeffektiv næringsvirksomhet og grøntarealer.

– Bygarasjen har vært kjempeviktig for trafikken i Bergen i mange år, men har hatt sin misjon. Den er ikke pen, og er i tillegg dårlig arealutnyttelse. Nå vil vi bruke dette området til bolig og næringsutvikling, sa daværende byrådsleder Monica Mæland da planene ble lagt frem i 2012.

– Sikker på det blir brukt i mange år

Bystasjonen i Bergen

– IKKE PEN: – Bygarasjen har hatt sin misjon, sa Monica Mæland i 2012.

Foto: Martin Legreid

Planen er å bygge et nytt parkeringsanlegg under Lille Lungegårdsvann. Blir prosjektet gjennomført, ryker også det splitter nye bussanlegget.

Hellesnes mener det likevel var verdt å punge ut 170 millioner kroner på det nye kollektivknutepunktet.

– Absolutt. Skal vi få flere til å reise kollektivt, så må vi ha et godt tilrettelagt, effektivt og forutsigbart system, og busstasjonen er et veldig viktig bidrag til det. Hvordan dette løses i lang fremtid skal ikke jeg svare på, men jeg er sikker på at dette anlegget vil bli brukt i mange, mange år, sier Hellesnes.

Det kan hun få hjelp til fra Olav Thon Gruppen, som eier Bergen storsenter vegg i vegg. De vurderer nemlig å gå rettens vei for å stanse rivingen, som de mener kommunen ikke kan gjennomføre uten deres samtykke.

Var det rett å bruke 170 millioner kroner på det nye anlegget, når det kan bli revet om noen år? Si din mening i kommentarfeltet under.